همراه اول
9. ارديبهشت 1397 - 4:11   |   کد مطلب: 33759
تاکید معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن شورای اسلامی شهر همدان:
ضرورت تبدیل همدان به محور توسعه غرب کشور
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید همدان را به محور توسعه غرب کشور تبدیل کنیم، گفت: بیش از 50 درصد اشتغال باید در حوزه خدمات باشد که در این زمینه مدیری با افق دید کوتاه نمی‌تواند در توسعه شهر، ایجاد کسب و کار و تحقق شهر هوشمند، موفق باشد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،محمدرضا سپهری در نشست هم‌اندیشی  رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر همدان با شورای هماهنگی مدیران تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با محوریت «اشتغال و کارآفرینی» و با حضور شهردار و معاونان شهردار، مدیران مناطق شهرداری و مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان که در شورا برگزار شد، اظهار کرد: پیشرفت‌های بسیاری در استان با کمک مسئولان صورت گرفته است که همدان به سمت افق‌های بلند می‌رود.

سپهری با بیان اینکه برای ایجاد استان خلاق، هوشمند و مجازی باید فرآیندهای توسعه ساماندهی شوند، اضافه کرد: همدان ظرفیت‌ها و امکانات بالقوه فراوان دارد که دلسوزان می‌توانند در فرآیند توسعه شرکت کنند؛ بنابراین درراستای تحقق این فرآیند باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا بین مسئولان و چهره‌های نخبه ملی استانی ارتباط برقرار شود.

 وی با بیان اینکه زندگی هوشمند از جمله مولفه‌هاست و باید شهر برای زندگی، گردشگری، درآمد، تحصیل، آموزش و... بر مدار سیستم‌های هوشمند طراحی شود، اظهار کرد: دنیا به سمت شهرهای هوشمندی که تمام مفاهیم را در خود دارد، حرکت می‌کند و اگر می‌خواهیم همدان هوشمند باشد، باید مولفه‌های این مهم را در آن ایجاد کنیم.

سپهری؛ اقتصاد هوشمند، وجود مردم هوشمند ، مدیران هوشمند، حمل و نقل هوشمند از لحاظ ریلی، هوایی و زمینی و محیط هوشمند زندگی را از مولفه های تحقق شهر هوشمند برشمرد و با اشاره به تدوین سند برش استانی برای چشم‌انداز 1404 و سند آمایش استانی، گفت: متأسفانه سندهایی می‌نویسند و اجرا نمی‌شود، بنابراین باید بدانیم محور توسعه همدان چیست و نیازمند چه نوع توسعه‌ای است؟

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه برای هوشمند شدن شهر باید زیرساخت‌ها فراهم شود، بیان کرد: باید همدان را محور توسعه غرب کنیم و خدمات فنی، مهندسی و پزشکی خود را به خارج از کشور از جمله عراق صادر کنیم .

سپهری با بیان اینکه باید دانشگاه‌ها تلاش کنند حول محور کسب و کار اقدام کنند و ثروت آفرین باشند، ادامه داد: دانشگاهی که نمی‌تواند درآمد آفرین بوده و مقالات و پایان نامه‌های آن نیز در توسعه و کسب و کار نقشی نداشته باشد چه فایده‌ای دارد؛ دانشگاه‌های همدان و پایان‌نامه‌ها باید کارآفرین و نوآور بوده و در این جهت هدایت شود، البته باید استان هم بخواهد و ببیند دانشگاه چند شرکت کسب و کار اطراف خود ایجاد کرده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید کاری کنیم که ادارات، سازمان‌ها و نهادهای ما بتوانند پیوند را در منطقه و در مسیر خود برقرار کنند، ادامه داد: ایجاد دولت الکترونیک در مسیر توسعه مهم است و این امر موجب شفافیت و کاهش فساد اداری شده و در سرعت خدمات‌دهی و رفاه نیز موثر است.

* «طرح شوکا» و «طرح بهنام» شورای شهر همدان ارزشمند است

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تدوین «طرح شوکا» به عنوان طرح شهر دوستدار کسب و کار و همچنین «طرح بهنام» به عنوان طرحی برای حمایت از کالای بومی توسط مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان اشاره کرد و گفت: این طرح ها بسیار ارزشمند است که در راستای اجرای آنها باید نقش کارآفرینان را در توسعه استان به کار گیریم.

سپهری بیان کرد: با رونق کسب و کار در همدان قطعاً برنامه‌های شورای شهر و شهرداری نیز رونق می‌گیرد؛ شهری که کسب و کار و رونق ندارد، توسعه در آن نیست؛ باید سعی کنیم شبکه‌های مجازی با آموزش شهروندان راه بیافتد و شرکت‌های دانش بنیان و نوآور شکل بگیرد، صاحبان کسب و کار باید با هم بسیج شوند.

وی، ایجاد پیاده‌راه‌ها را در همدان برای داشتن یک چهره مناسب کمک خوبی دانست و اظهار کرد: این اقدامات گام‌های مثبتی در ایجاد کسب و کار، تولید ثروت و جذب گردشگر است.

* تکمیل زنجیره کسب و کار و آموزش با استفاده از ظرفیت فرهنگسراها

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه برای تکمیل زنجیره کسب‌وکار به همراه آموزش میتوان از ظرفیت فرهنگسراها آن‌هم در دلِ محلات استفاده کرد، گفت: این اقدام باید در قالب یک تفاهم‌نامه مشترک برای خروجی مناسب با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه‌های مرتبط صورت گیرد.

ابراهیم مولوی با بیان اینکه بالای 90 درصد مراجعه‌کنندگان امروز به شورا دنبال شغل و جذب کارهای اداری هستند، افزود: دولت از ما جدا نیست و اکنون نیز در کارآفرینی و اشتغال جوانان کمک می‌کنیم، زیرا دنبال این هستیم خروجی کار موجب سربلندی ما باشد نه اینکه تنها شعاری اقدام کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ارائه مجوز پروانه ساخت 12 هتل به صورت رایگان توسط شورا و شهرداری به منظور ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری در این بخش، اضافه کرد: با این اقدام شهرداری را از 50 تا 60 میلیارد تومان درآمد محروم کردیم، زیرا هدف ما حمایت سرمایه گذار و رونق صنعت گردشگری و اقتصادی است.

مولوی با اشاره به اقدامات مناسب مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورا در زمینه‌های مختلف، ادامه داد: با انجام این اقدامات، دیگر آزمون و خطا در اجرای برنامه‌ها و طرح ها نخواهیم داشت و سعی بر برگزاری هرچه بهتر و با کیفیت‌تر برنامه‌هاست.

رئیس شورای شهر همدان همجنین با اشاره به به اجرای پیاده راه ها در شهر افزود: آغاز اجرای این طرح ها در اوج بحران مالی شهرداری همدان بود که با استفاده از توان وتخصص نیروهای جوان شهرداری به سرانجام رسید و در نتیجه برندی برای معرفی در سطح کشور شدند.

* راه‌اندازی سوغات سراهای مدرن برای توسعه کسب و کار خانگی

نماینده استان در شورای عالی استانها و رییس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان  هم با تشریح برنامه‌های این مرکز برای تهیه «طرح شوکا» طرحی برای شهر دوستدار کسب‌وکار  بیان کرد: از طرفی شورای اسلامی شهر همدان با توجه به نام‌گذاری امسال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، طرح "بهنام" را با هدف حمایت از کالاهای بومی تصویب کرد.

حمید بادامی‌نجات اضافه کرد: شهرداری همدان باید در بخش درآمدزایی، رویکردهای خود را تغییر دهد و در راستای توسعه اقتصاد خانواده‌ها، کاهش آسیب‌های اجتماعی و فقرزدایی در راستای تلاش برای مشارکت حداکثری و تقویت روحیه کارآفرینی گام بردارد.

بادامی نجات با اعلام اینکه اعتقاد داریم همدان ظرفیت معرفی شدن به‌عنوان شهر کارآفرین در کشور را دارد، گفت: همدان شهری کوچک و قابل مدیریت برای کارآفرینی بوده و اجزای اکوسیستم کارآفرینی نیز در مرکز استان فراهم است.

وی با تشریح ظرفیت‌های طبیعی و غیرطبیعی همدان در عرصه اشتغال افزود: پیشنهاد می‌کنیم پنج نقطه در شهر همدان برای برگزاری دوره های آموزشی مربوط به مشاغل خانگی از سوی اداره کار انتخاب شود؛ کما اینکه ما نیز آمادگی داریم فرهنگسراهای خود را برای این کار در اختیار این نهاد قرار دهیم.

بادامی نجات درباره ایجاد بازارچه‌های محلی و سوغات سراهای مدرن در همدان نیز تصریح کرد: راه‌اندازی چنین مکان‌هایی می‌تواند به توسعه کسب و کاراهای خانگی کمک کند.

عضو شورای شهر همدان نیز در ادامه با تأکید بر اینکه شورا محل ایجاد ارتباطات بین موسسات خصوصی و دولتی و مدیریت‌های دولتی است، گفت: این امر اکنون در شورای پنجم بسیار مناسب پیش می‌رود که با ادامه این روند، آینده خوبی را در اجرای امور و پیگیری اقدامات پیش‌بینی می‌کنم.

اکبر کاوسی‌امید که ریاست شورای اسلامی شهرستان همدان را هم برعهده دارد، با بیان اینکه راهی جز تغییر نظام آموزشی کشور به منظور ایجاد کسب و کار نداریم، عنوان کرد: تمام مدارس کشور باید به مدرسه کار تبدیل شود، زیرا دروس امروز تنها برای پر کردن حافظه‌ها است و خروجی نداریم.

وی افزود: وقتی بتوانیم با نظام آموزشی، باور انجام امور را در بین شهروندان ایجاد کنیم؛ این امر در ایجاد کسب و کار نیز بسیار موثر است.

کاوسی امید، ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مدارس را ضروری دانست و یادآور شد: آموزش فلسفه به کودکان نیز باید برای ایجاد خلاقیت صورت گیرد؛ بنابراین باید تیمی در رابطه با تغییر نظام آموزشی در دولت شکل بگیرد.

همدان در ظرفیت گردشگری جزو کم نظیرترین شهرهای کشور است

شهردار همدان هم با اشاره به اینکه همدان در ظرفیت گردشگری جزو کم نظیرترین شهرهای کشور است، گفت: در همدان ظرفیت علمی و نیروی انسانی بالایی داریم، اما در انجام امور و ایجاد کسب و کار گیرهایی وجود دارد.

عباس صوفی با تأکید بر اینکه ما تاکنون هیچ راهبردی نداشته‌ایم و تنها حرف زده‌ایم، افزود: نتوانستیم صنایع استان را به خوبی در دنیا معرفی کنیم، زیرا گیرهای مباحث سیاسی و مالی داریم و برخی مسائل راهبردی را در این خصوص می‌توان به کار گرفت.

وی با اشاره به دو وظیفه مهم شهرداری، ادامه داد: در شهرداری وظیفه داریم شهر را برای زندگی خوب آماده و زیرساخت‌ها را فراهم کنیم که شهروندان از زندگی و کار در شهر لذت ببرند؛ همچنین وظیفه دیگر حمایت از ظرفیت‌هاست که در زمینه وجود ظرفیت‌ها، از بسیاری از شهرها بالاتر هستیم.

صوفی با بیان اینکه روزانه 50 درصد مراجعه‌کنندگان به شهرداری در بحث اشتغال است، یادآور شد: باید با برنامه‌ریزی و امور آموزشی، کار را پیش ببریم؛ البته تمام فرهنگسراها نیز آماده برگزاری کلاس‌های آموزشی کسب و کار هستند که باید در این خصوص نقشه راه طراحی کنیم.

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز گفت: به نظر من مهمترین و اصلی‌ترین وجه اشتراک شورا و شهرداری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اجتماعی بودن دو مجموعه است.

احمد توصیفیان با توجه به انگیزه و توانایی موجود در شورا و شهرداری ابراز امیدواری کرد: این جلسه موجب ایجاد تعاملات بیشتر باشد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار