همراه اول
9. ارديبهشت 1398 - 13:07   |   کد مطلب: 34678
نقش‌آفرینی شوراها در مسیرِ حلقه وصل مردم و مسئولان

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،فرارسیدن نهم اردیبهشت‌ماه که در تقویم جمهوری اسلامی ایران به نام «روز ملی شورا» نام‌گذاری شده، یادآور تلاش فراوان ایرانیان برای متبلور ساختن اصل اسلامی «و امرهم شوری بینهم» است که تدبیر امور کشور از ریز و درشت و خرد و کلان، در ید با کفایت نمایندگان شایسته و منتخب ملت قرار گیرد تا مجریان امور مملکتی و قانون‌گذاران را یار و یاور باشند و در مسیرِ حلقه وصل مردم و مسئولان، نقش‌آفرینی کنند.

اکنون که 5 دوره شوراهای اسلامی شهرو روستا را پشت سر می‌گذاریم، فراز و نشیب‌های حاکم بر این نهال رو به رشد و بالندگی آن بیش از همیشه نمایان شده است.

می‌بایست شکرگذار خداوند باشیم که امکان خدمتگزاری به مردمی که از هر نظر شایسته خدمت هستند، برای شورایی‌ها فراهم آورده است؛ خدمتی که اگر با درستی صداقت و تعهد و تلاش خردمندانه و کارجمعی همراه با همدلی و مردم‌سالاری بدون مطالبه‌گری شخصی و گروهی صورت گیرد، مایه روسفیدی و سرافرازی در پیشگاه خداوند خواهد شد.

تأثیر این سرمایه اجتماعی در توسعه و  تحول تمامی جنبه‌های زندگی مردم در شهرها و روستاها غیرقابل‌انکار است و این مهم، حرکت و تحول بزرگ اجتماعی که ریشه در تعالیم اسلامی و سنت پیشوایان دین داشته است، آثار و برکات فراوانی به همراه دارد و کمترین آن در شرایط کنونی جامعه ما، بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالقوه فکری تخصصی اعضای شوراهاست.

بدون شک شکل‎‌گیری این نهاد، نشان‌دهنده عمق تفکر مردم‌سالاری دینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و از سوی دیگر در بُعد اجتماعی، فرآیند واگذاری امور به مردم و نقش‌آفرینی آنان در تعیین سرنوشت خود و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، عینیت یافته است.

ضرورت دارد در این بین به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «بهترین نماینده شوراها کسی است که درد مردم را بداند، با مردم همدل و صمیمی باشد، از فساد دور باشد و دنبال اشرافیگری خود نباشد» اشاره‌ کنم؛ زیرا اهمیت شوراها و نقش آنها در نظارت امور شهری و روستایی انکارناپذیر است.

یکی از مهم‌ترین اهداف شوراها پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، آموزشی و سایر امور رفاهی است که با همکاری مردم و نخبگان امکان‌پذیر خواهد بود و امید است در سالی که رهبر فرزانه انقلاب آن را سال «رونق تولید» نامگذاری کرده‌اند، تمامی اعضای شوراها می‌بایست تمام تلاش خود را در تحقق اهداف شعار امسال قرار دهند.

به طور قطع کار و تلاش بی‌منت در نهاد شورا با اساسی‌ترین نیازهای شهروندان مرتبط بوده و بهترین شیوه مردم‌سالاری در این نهاد، تحقق یافته است؛ به طوری که ارتباط دائم و نزدیک شهروندان با نمایندگان خود، اعتماد مردم به مجموعه حاکمیت محلی را جلب می‌کند و این مهم به گامی برای حرکت به سوی شرایط بهتر تبدیل شده است.

هرچند در برخی موارد خواسته و انتظار مردم از شوراها، فوق وظایف شوراهاست؛ اما در مجموع اگر فعالیت شوراها با روحیه خودباوری، اعتماد به نفس و اطلاع دقیق از حوزه مسئولیت‌ها، وظایف و اختیارات قانونی برای پیگیری امور مردم همراه شود، از اهمیت بالایی برخوردار است که به‌رغم مشکلات مادی، اجر معنوی زیادی خواهد داشت.

روز شوراها فرصت مناسبی است تا تلاش شبانه‌روزی اعضای محترم شوراهای اسلامی شهر و روستاها را صمیمانه گرامی داشته و برای این تلاشگران عرصه‌های اجتماعی و مردمی از درگاه نورافشان احدیت، طلب توفیق و بهروزی کنیم.

اینجانب به نمایندگی از اعضای شورا، اين روز ملی را به همه‌ اعضای شوراهاي اسلامي شهر و روستا که با وظيفه‌شناسی در حل مشکلات مردم تلاش می‌کنند، تبريک و تهنيت عرض می‌کنم و توفیق روزافزون تمامی این عزیزان را در راستای انجام رسالت سترگ شورا و خدمت به مردم شریف ایران به‌ویژه استان همدان، از درگاه ایزد متعال خواستارم.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار