همراه اول
20. آذر 1396 - 10:24   |   کد مطلب: 33017
در بازدید مشترک کمیسیون‌های فرهنگی اجتماعی و خدمات شهری شورای شهر مطرح شد:
آموزش شهروندی برای یاری‌رسانی مدیریت شهری است
رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک و محیط زیست شورای اسلامی شهر همدان گفت: هدف از اجرای مباحث آموزش شهروندی در شهر همدان، فرهنگسازی در زمینه کاهش تولید زباله و صرفه جویی هزینه های کلان دفع و تفکیک زباله از مبدا برای یاری‌رسانی به مدیریت شهری است.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،

کامران گردان در بازدید مشترک کمیسیون‌های فرهنگی اجتماعی و خدمات شهری شورا از اجرای طرح بازیافت زباله و همیار پسماند در مدرسه شاهد اظهار کرد: برای مدیریت پسماند و کاهش میزان زباله سعی کرده‌ایم به جای اقدامات سخت‌افزاری، کارهای نرم‌افزاری یا همان فرهنگسازی آغاز کنیم که سال گذشته از مدارس آغاز شده است.
وی برتغییر روش های سنتی پسماند تأکید کرد و افزود: تغییر فرهنگ به خودی خود سخت است، زیرا مقاومت در برابر تغییر وجود دارد که در کاهش باکس‌های زباله، این مقاومت‌ها را شاهد بودیم؛ البته با فرهنگسازی می‌توان این مهم را کاهش داده و هر آنچه که به صلاح  شهروندان است، را نهادینه کرد.
گردان با بیان اینکه تمام مدارس سطوح شهر همدان در زمینه پسماند آموزش‌های لازم را دریافت کرده و آشنایی دارند، یادآور شد: با توجه به اینکه تأثیرپذیری فرهنگی در سنین کودکی موثرتر است، بنابراین دانش آموزان، سفیرانی برای اشاعه فرهنگ در جامعه خواهند بود.
وی با بیان اینکه فرهنگ خارج کردن زباله ها از منزل رأس ساعت مقرر (9 شب) بسیار خوب در بین شهروندان نهادینه شده است، عنوان کرد: اما احساس میشود که این مباحث همچنان جای کار دارد و انتظار می رود بیش از اینها در بین شهروندان، نهادینه شود.
گردان با تأکید بر اینکه برای اجرای صحیح مدیریت پسماند می‌توانیم توسط ماده 16، اعمال قوانین کنیم، گفت: قوانین پسماند در کشورهای دیگر با اطلاع شهروندان به اعمال تذکر و جریمه نقدی منجر میشود، بنابراین قانون پسماند قابل اجراست اما ما به دنبال فرهنگسازی هستیم.
رئیس کمیسیون خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک و محیط زیست شورای شهر همدان همچنین با اشاره به تهیه دستگاه کمپوست در سایت زباله شهر همدان بیان کرد: فضای نامناسبی در این سایت زباله وجود داشت که به همت شورای چهارم شکل مناسبی به ویژه در بخش فضای سبز به خود گرفت.

* ضرورت تعامل بیشتر شهرداری و آموزش و پرورش
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان هم گفت: آموزش و اثرگذاری آن، مهمترین عامل یادگیری در جامعه به ویژه در مدارس است، زیرا تأثیر ارتباط معلم و دانش آموز در مبحث فرهنگ سازی با هیچ ارتباط دیگری قابل مقایسه نیست.
رضوان سلماسی معتقد است: فرهنگسازی در پایه های تحصیلی پایین تر برای دانش آموختگان، آموزش پذیرتر و نهادینه تر خواهد شد که به سرعت هم نتیجه میدهد.
وی با تأکید بر اینکه باید همکاری و تعامل شهرداری و آموزش و پرورش بیش از گذشته باشد، اظهار کرد: آموزش و پرورش بازوی اجرایی و کمک اساسی برای مجموعه مدیریت شهری خواهد بود که به هر میزان این فاصله نادیده گرفته شود، نتیجه ای حاصل نمیشود.
معاون خدمات شهری شهرداری همدان در ادامه با تأکید بر اینکه کاهش زباله‌ها در بحث پسماند پیش از تفکیک مورد اهمیت است، گفت: امسال در راستای آموزش شهروندی، طرح همیار پسماند در حدود 128 مدرسه شهر همدان به صورت چهره به چهره در حال اجراست.
مجید درویشی با بیان اینکه در هر مدرسه یک همیار پسماند انتخاب شده، عنوان کرد: سرانه زباله ها در شهر همدان نزدیک به 600 گرم است که باید به 450 گرم و یا کمتر برسد.
وی با اعلام اینکه در بحث جمع آوری پسماند و تفکیک زباله از مبدا هم مشاور برای کمک به اجرای صحیح آن، جذب کرده ایم؛ ابراز امیدواری کرد: با حمایت شورای شهر، آموزش و پرورش و مردم می توانیم گام موثرتری در راستای ساماندهی پسماند شهری برداریم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان نیز گفت: با توجه به لزوم فرهنگسازی در زمینه پسماند، امسال با هماهنگی آموزش و پرورش و در خواست آنها در تمامی مقاطع تحصیلی شهر همدان، آموزش چهره به چهره اجرایی شد.
به گفته حسین سیبی، تاکنون آموزش چهره به چهره برای 18 هزار دانش آموز همدانی در مقاطع مختلف تحصیلی اجرایی شده است.
وی با اشاره به آموزش شهروندی در بین دانش آموزان، ابراز امیدواری کرد: انتظار می رود در مسیر اعتلای فرهنگ بازیافت بتوان در سطح شهر گام برداشت، هرچند کار سختی است و شاید یک تا دو ساله نتیجه ندهد، اما در طول چند سال آینده با ورود دانش آموزان به جامعه به ثمر مینشیند و نقش مهمی را ایفا کنند.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار