همراه اول
15. آبان 1395 - 9:28   |   کد مطلب: 28881
تجمع چند پرونده که می توانست علیه ایران جریان پیدا کند، در نهایت باعث صدور احکامی سنگین علیه فوتبال ایران شد و در این میان منابع خبری معاند و مستقر در خارج از کشور نیز بهانه خوبی برای پیشبرد اهداف ضد ایرانی و ضد اسلامی خود پیدا کردند.

سرویس ورزش مشرق - فیفا خوب یا بد، پاک یا ناپاک، اساسنامه ای دارد که اعضای آن ضمن پذیرش مفادش، عضویت رسمی پیدا کرده اند. این اساسنامه و قوانین رایج در فیفا مشخص، غیر قابل انکار و شفاف هستند.

 
اکنون ناپاک بودن فیفا دلیل قانع کننده ای برای نادیده گرفته شدن قوانین آن توسط اعضای فیفا نیست. یکی از این قوانین (درست یا غلط ، اخلاقی یا غیر اخلاقی) عدم دخالت مسائل غیر فوتبالی در فوتبال است که یک عضو فیفا می تواند از آنها نفرت داشته باشد اما نمی تواند آنها را رعایت نکند. هر فدراسیون فوتبال در حکم جزیره ای تحت نظارت فیفا است، سفارتخانه ای که البته طبق قانون همان فیفا می تواند تن به بومی سازی بدهد اما نمی تواند قوانین فیفا را نادیده بگیرد.

تجمع چند پرونده که می توانست علیه ایران جریان پیدا کند، در نهایت باعث صدور احکامی سنگین علیه فوتبال ایران شد و در این میان منابع خبری معاند و مستقر در خارج از کشور نیز بهانه خوبی برای پیشبرد اهداف ضد ایرانی و ضد اسلامی خود پیدا کردند.

چندی پیش در همین راستا منابع خبری معتبر اروپایی به نقل از کمیته انضباطی فیفا علیه فوتبال ایران نوشتند: سردار آزمون و احسان حاج صفی دو بازیکن تیم ملی یک جلسه و جواد نکونام، مربی سه جلسه به خاطر حوادث بازی ایران و قطر محروم شده اند.

گاردین در گزارش خود در این همین خصوص نوشت: درگیری با کادر فنی قطر البته درست نبود و ایرانیان جو حاکم بر این بازی را به هم ریختند و فیفا نیز طبق قانون باید با این موضوع برخورد می کرد.

نویسنده ایرانی این گزارش در گاردین البته مشخص است که دل خوشی از اتفاقات رخ داده در فوتبال ایران نداشته و به بهانه آن حکم فیفا در گزارشی مبسوط به مشکلات فوتبال ایران در نیم قرن پرداخته که بسیار غیرمنطقی و بدون منبع و سند به نظر می رسد.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران در واکنش به این خبر گفته بود: محرومیت‌ها اعلام شده اما در حال رایزنی هستیم و اعتراض خاصی را به این موضوع انجام داده‌ایم و تا حصول نتیجه آن را دنبال خواهیم کرد.

درگیری بازیکنان دو تیم زمانی رخ داد که رضا قوچان نژاد روی اشتباه دروازه‌بان قطر دروازه این تیم را در ورزشگاه آزادی تهران باز کرد. پس از این گل برخی از بازیکنان و مربیان ذخیره دو تیم با هم درگیر شده‌اند که این حادثه با دخالت ماموران انتظامی داخل ورزشگاه خاتمه پیدا کرد.

اما فیفا با توجه به برگزاری مراسم مذهبی در روز تاسوعا و قبل و بعد از مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی در استادیوم آزادی در حکمی کلی، محکومیتهای سنگینی علیه ایران وضع کرد که به عقیده بسیاری از کارشناسان غیر عادلانه بود.

آس اسپانیا که اخیرا به خاطر گل سردار آزمون در لیگ قهرمانان اروپا برابر اتلتیکومادرید نگاهش به سمت فوتبال ایران پر رنگ تر شده، خبرمحکومیت ایران توسط فیفا را در خبری کوتاه پوشش داده و از اصطلاح حکم عجیب برای توصیف آن استفاده کرده است.

در گزارش بخش جهانی و بین الملل BBC از حکم فیفا علیه ایران آماده است: "بدرفتاری میان تماشاگران"، "حضور افراد غیررسمی در زمین بازی" و "بدرفتاری تیم" ملی ایران در بازی با قطر، باعث شده‌اند که این نهاد جهانی فوتبال، فدراسیون ایران را چهل هزار فرانک سوئیس (۴۱۰۰۰ دلار) جریمه کند. علاوه بر آن، فدراسیون فوتبال ایران با اخطار رسمی فیفا هم مواجه شده است.

از سوی دیگر، کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی ایران، به دلیل "احترام نگذاشتن به محوطه فنی" در دیدار با قطر اخطار گرفت. علاوه بر آن، اظهارات او در کنفرانس خبری بعد از بازی با ازبکستان باعث شد که این سرمربی پرتغالی از سوی فیفا یک اخطار دیگر بگیرد.

فیفا البته در برخورد با اتفاقات مغایر با قوانین خود همیشه اینگونه مصمم و خشن و قاطع نبوده و نیست، هر چند باید این را نیز در نظر بگیریم که اینفانتینو کارش را تازه شروع کرده و اگر با همه مشکلات اینگونه برخورد کند، باید منتظر فوتبالی کاملا "فوتبالی" باشیم که البته بعید است، اهالی و علاقه مندان فوتبال ماجرای فساد مالی و اخلاقی در فیفا را که پروند آن هنوز هم در جریان است، هرگز فراموش نخواهند کرد، چنین فیفایی نمی تواند ادعا کند که در صدور حکم عجیب و سنگین خود علیه فوتبال ایران، هرگز تحت تاثیر اعراب و مخالفان ایران نبوده است.

کسی منکر اشتباهات خاطیان نیست، ای کاش جواد نکونام ستاره مردمی و دوست داشتنی خود آنچه که "تعصب" می خواندش به نحو شایسته تری و در جای خود هزینه می کرد تا منجر به دامن زدن به درگیری با بازیکنان تیم حریف نشود و البته از این ای کاش ها در فوتبال ما کم نیست اما خارج از حریم این خانواده، بدون تردید جریانی وجود دارد که برای ضربه زدن به نام ایران اسلامی هرگز سلاح مناسب و مهمی مثل فوتبال را کنار نخواهد گذاشت. امید که مقامات فوتبال ایران بهترین و شایسته ترین واکنش را به حوادث اخیر نشان دهند.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار