همراه اول
14. اسفند 1396 - 9:09   |   کد مطلب: 33566
سفر کوهنورد همدانی به تخت سلیمان؛
تخت سلیمان،مکانی اسرار آمیز و افسانه ای در ایران
کوهنورد همدانی نوشت:از دورباش به سمت تخت سلیمان به راه افتادیم و مجموعه تخت سلیمان - زندان سلیمان و آبگرم جزو دیدنیهای این منطقه محسوب میشود را بازدید کردیم .

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،محمود فارسی کوهنورد همدانی در برنامه گردشگری خود به تخت سلیمان چنین نوشت: برنامه این هفته دیدن مجموعه تخت سلیمان در شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی بود.

فاصله همدان از جاده بیجار (کردستان) تا تکاب حدود 4 ساعت است. صبح زود حرکت کردیم و در میانه های راه در روستایی به نام دورباش از توابع شهرستان تکاب توقف کردیم تا ابتدا از قلعه تاریخی این روستا که همچون بسیاری از قلاع همنوع خود بی مهری کشیده و رو به ویرانی است دیدن کنیم. قلعه دورباش مربوط به دوره قاجاریه بوده و از آسیبهای زمانه زخم های بسیار برداشته است.

از دورباش به سمت تخت سلیمان به راه افتادیم و مجموعه تخت سلیمان - زندان سلیمان و آبگرم جزو دیدنیهای این منطقه محسوب میشود.

از تپه ای صخره ای با ارتفاع حدود 100 متر و شیب متوسط بالا میروی و در راس تپه ای مخروطی به عمق 85 متر خودنمایی میکند که در باور عامیانه به زندان سلیمان معروف بوده و براساس کاوشهای باستانشناسی و همچنین برخی شواهد موجود دامنه این تپه محل استقرار قوم مانا (هزاره اول پیش از میلاد) بوده و این تپه یا کوه مخروطی شکل در آن زمان پر از آب بود و به مرور خشک شده است. داخل مخروط (کف آن) گوگرد فراوانی وجود داشته و بدون تجهیزات نمیتوان به آنجا رسید علاوه بر داشتن تجهیزات صخره نوردی به کپسول اکسیژن هم نیاز است.

از زندان سلیمان و آبگرم دیدن کرده و در سه کیلومتری آن به مجموعه تخت سلیمان میرسیم. آتشکده آذرگشنسب - مجموعه کاخ های ادوار تاریخی به ویژه ساسانیان و ایلخانی و دریاچه ای که کاخها در گرداگرد آن ساخته شده است. این دریاچه در کمترین قسمت 49 متر و در بیشترین قسمت دارای 112 متر عمق میباشد و زمینهای کشاورزی اطراف از سرریز این درباچه آبیاری میشود. زندان سلیمان نیز همچون دریاچه تخت سلیمان بوده که به مرور خشک شده است.

مجموعه تخت سلیمان و زندان سلیمان در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پس از بازدیدها و گرفتن عکس یادگاری و صرف ناهار و کمی استراحت جاده تکاب به ماهنشان (استان زنجان) را در پیش گرفتیم و پس از گذر از گردنه و تماشای کوه های رنگی و با دو ساعت فاصله به شهر ماهنشان رسیدیم و از آنجا به طرف قلعه بهستان معروف به دودکش جن رفتیم تا یکی دیگر از پدیده های طبیعی و خارق العاده را تماشا کنیم. کوهی که بر اثر فرسایش باد همچون کلوتهای شهداد دارای اشکال مختلفی بوده و ستونهای عظیمی به وجود آمده و بالای هر ستون کلاهکی همچون دودکش قرار دارد و با توجه به اینکه دسترسی به بالای کوه میسر نیست و به باور مردم محلی اجنه این سنگها را به این صورت درآورده اند. در پایین کوه دستکندهایی نیز وجود دارد که نشان میدهد در دوره ای محل اسکان افرادی بوده است.

پس از تماشای قلعه بهستان از مسیر آمده به تکاب برگشتیم و از آنجا و از جاده بیجار به سمت همدان به راه افتادیم و ساعت 4 بامداد ایرانگردی دیگری به پایان رسید.