همراه اول
14. بهمن 1395 - 0:52   |   کد مطلب: 29980
زنان روستایی اهرم قدرتمند تحقق اقتصاد مقاومتی/ زنانی که چرخ اقتصاد را می‌چرخانند
همواره امنیت عاطفی برای خانواده بر دوش این زنان است و بالتبع بازتاب آن در جامعه شایان توجه است، به طوری که سنگینی بیش از نیمی از کارهای کشاورزی بر دوش زنان روستایی است که همواره پا به پای مردان در حال فعالیت هستند.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،به نقل از  الوند خبر، زنان روستایی، شیر زنانی هستند که همواره پا به پای مردان در مزرعه، کارهای خانه، همسرداری و تربیت فرزند همیشه زبانزد زد بوده اند و به خاطر نقش بسزایی که در اقتصاد خانواده دارد همواره امنیت عاطفی برای خانواده بر دوش این زنان است و بالتبع بازتاب آن در جامعه شایان توجه است، به طوری که سنگینی بیش از نیمی از کارهای کشاورزی بر دوش زنان روستایی است و در کنار آن با دامداری و گاهی حتی نگهداری ماکیان حداقل در حد برآوردن مایحتاج لبنی و گوشتی یک خانواده گسترده و حتی از طریق کاشت صیفی و محصولات باغی از نظر اقتصادی کمک بزرگی به خانواده می‌کنند.

 

زنان روستایی به عنوان نیمی از جمعیت روستایی که دوشادوش و همپای مردان در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی مشارکت فعالانه دارند، با وجود تلاش زیاد در جوامع روستایی نقش این گروه غالبا در فعالیت های تولیدی و اقتصادی نادیده گرفته می شود.

 

آنان یکی از قشرهای پرزحمت در جامعه هستند که علاوه بر مسئولیت مادری، در کارهای کشاورزی و باغداری و دامداری همراه و همکار خانواده شان هستند .

 

از آنجایی که گندم، جو و ... جزو محصولات اصلی زراعی کشورمان است و در روستاهای استان و مخصوصا استان کرمانشاه کاشت می‌شود زنان در مراحل کاشت، درو، خرمن، غربال کردن مشارکت گسترده‌ای دارند.

گردو از دیگر محصولات مهم درختی در منطقه است که به صورت سنتی برداشت می‌شود و معمولا مردان بر بالای درخت می‌روند و با چوبی بلند گردوها را از شاخه‌های درخت جدا می‌کنند. اما جمع آوری دانه‌ها از زیر درخت، تمیز کردن گردو و جداسازی پوسته و خشک کردن آنها بر عهده زنان روستایی است و در برخی از روستای‌های منطقه کاشت سبزی نیز صورت می‌گیرد که اغلب فعالیت‌های مربوط به این کار به عهده  زنان روستایی است. کشت و کار در باغ‌های کوچک و بزرگ سبزی و صیفی بر دوش زنان است و فقط شخم زدن در بیشتر موارد بر عهده مردان است.

 

  دامداری یک از مشاغل اصلی روستاییان است که بخش مهمی از درآمد خانوارهای روستایی از طریق امور و فعالیت‌های مربوط به دامداری که البته آن هم به شیوه سنتی است تامین می‌شود و زنان در این فعالیت‌ها نقش عمده ای ایفا می‌کنند‍؛ از جمله آنان در شیردوشی، تهیه مواد لبنی مانند ماست، کره، روغن، دوغ، پنیر حتی در فصل تابستان برای ذخیره سازی علوفه در فصل سرد و زمستان به مردان کمک می‌کنند.

صنایع دستی نیز یکی از زمینه‌های فعالیت اقتصادی زنان روستایی است که به نوعی می‌توان آن را میراث دوران قدیمی دانست.زنان فعالیت‌های مختلفی در زمینه‌های صنایع دستی انجام می‌دهند. با این‌که فعالیت در زمینه صنایع دستی زحمت فراوانی دارد، اما نیاز به سرمایه گذاری زیادی ندارد و خانوار روستایی می‌تواند با هر میزان سرمایه به کار در زمینه‌های مختلف صنایع دستی مشغول شود، که از مهم‌ترین این صنایع می‌توان به انواع دستباف‌های پشمی و ابریشمی جوراب، شال؛گلیم و جاجیم اشاره کرد.  با وجود نقش مهم زنان روستایی در تولید محصولات زراعی، دامی، صنایع دستی و فعالیت‌های خانه، خانواده در بسیاری موارد خودکفاست.

 

فعالیت داخل منزل آنان مستقیماً دارای تأثیر مثبت بر درآمد خانواده است، چون مخارج مصرفی خانواده را کاهش می‌دهد. در نتیجه خانواده می‌تواند درآمد ثابت خود را صرف خرید کالاها و خدمات بیشتری کند. تعیین درآمد زنان و نقش آنان در اقتصاد خانوار در تمام دوره ها، به صورت کمی مشکل است و این نقش آنها را در اقتصاد کمرنگ جلوه می‌کند در حالی که چرخ اقتصاد اغلب خانوارهای روستایی بدون وجود زنان نمی‌چرخد.

 

اخیراً فعالیت زنان روستا جنبه گردشگری نیز به خود گرفته است و گردشگران داخلی و خارجی مشتاق به مشاهده و حتی تجربه برخی کارهای زنان روستا هستند.  روستا و فعالیت‌های انجام شده توسط زنان روستایی برای گردشگران بسیار جذاب است طوری که گردشگران علاقه به حضور و اسکان موقت در روستا‌ها را دارند و سعی می‌کنند در زندگی روزانه این افراد حضور داشته باشند تا زندگی اجتماعی اهالی روستا را از نزدیک لمس و تجربه کنند.

 حتی گاهی به آنها در کار‌ها مثل برداشت جو یا گندم یا تهیه لبنیات کمک می‌کنند که نشان از استقبال گردشگران از زندگی ساده و صمیمی روستاییان دارد. اغلب گردشگران موقع بازگشت سعی دارند سوغاتی‌هایی را از روستا ببرند که عطر و طعم روستا و یادگاری‌هایی از مهر و محبت و صمیمیت روستاییان داشته باشد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار