همراه اول
21. تير 1396 - 11:28   |   کد مطلب: 31831
یادداشت رییس هیات کشتی استان همدان در رابطه با روز فرهنگ پهلوانی
پهلوانی ریشه در تاریخ و شریعت ایرانیان دارد
هلوانی ریشه در تاریخ و شریعت ایرانیان دارد
پهلوانان و مرام پهلوانی ریشه در تاریخ و شرع ایران زمین دارد.

به گزارش همدان ورزش ؛ رئیس هیات کشتی همدان در یادداشتی آورد؛حفظ تمامیت ارضی مملکت و دفاع از خاک، کیان و مام میهن در تاریخ کهن ایران وظیفه افرادی بود که پهلوان نامیده میشدند.
برای ایفای این وظیفه خطیر پهلوانان نیاز به دانستن هنر رزم داشتند و کشتی، تیراندازی و سوارکاری از جمله هنرهای رزمی بود که  پهلوانان برای دفاع از کیان ایران زمین می آموختند.
اما معنویت و مرام مروت و مردانگی زمانی به پهلوانی و رزم گره خورد که اسلام شرع و دین ایرانیان شد؛ یعنی زمانی که آوازه رزم مولای متقیای، امیرالمومنین، علی ( ع) با جنگاور معروف کفار، عمروبن عبدود به گوش ایرانیان رسید.
 آب دهانی که از دهان نماد کفر بر صورت خورشید شریعت پاشیده شد، اما علی ( ع ) به دشمن در خاک افتاده خود امان داد تا  مبادا مورخان ثبت کنند مرد مردستان شریعت اسلام، دشمن را نه به خاطر کفر و عناد با خدا بلکه به دلیل خشم و کینه به درک واصل کرد.
و از آن تاریخ مرام مردی و مروت با فن جنگ و جنگاوری درآمیخت و پهلوانی شد طریق و سلوک ایرانیان و پوریاهای ولی و تختی ها از گود پهلوانی نه به خاطر قدرت و فن پیکار بلکه به خاطر  مروت و راد مردی برای خود نام و اعتبار کسب کردند.
و دفتر تاریخ ورق خورد تا پهلوانان دیگری که وظیفه دفاع از کیان ایران را برعهده داشتند اینبار هنر جنگ، و مرام مردی و فتوت را با هم درآمیزند و تاریخ ساز شوند. ( یادشان گرامی شهید همتها، باکریها، همدانیها و شمسی پورها.)
و حالا 17 شوال، سالگرد نبرد تاریخساز  علی ( ع) روز فرهنگ پهلوانی نامیده شده تا همه بدانیم، پهلوانی نه به زور بازو بلکه به مردی و فتوت است.
نه تنها کشتی گیر و باستانی کار بلکه همه ورزشکاران و همه جوانان این مرز و بوم باید مرام پهلوانی را در خود تقویت کنند تا در صف عاشقان علی ( ع ) قرار گیرند.
با تبریک روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای به همه ورزشکاران استان همدان از جمله کشتی گیران عزیز سایه سنگین و گسترده مرام پهلوانی را بر ورزش، سیاست، اقتصاد و اجتماع ایران و استان  از خداوند متعال خواستارم.

 علی حیمی فر
رییس هیات کشتی استان همدان

دیدگاه شما

آخرین اخبار