همراه اول
15. آبان 1396 - 12:18   |   کد مطلب: 32776
جایی که در تاریخ معاصر به شهر خون و قیام معروف شده و موتور محرک انقلاب اسلامی بود. شهری که بسیاری از رویدادهای تاریخ معاصر در آنجا اتفاق افتاده و یا منشاء آن اتفاقات بوده و هست.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،محمود فارسی ایرانگرد همدانی در سفر گردشگری خود به شهر خون و قیام چنین گفت:  علاوه بر بارگاه حضرت معصومه(س)، مدرسه فیضیه قم شهرت و موقعیت ویژه ای دارد. قدم زدن در حیاط مدرسه و خوش و بش کردن با طلبه ها داخل حجره ها و یا بالکن، صحبت از مجاورت حرم و شیوه زندگی طلبگی و بیان تاریخ که گاهی خاطراتی است که مکتوب شده و یا سینه به سینه منتقل شده؛ همه و همه بخشی از سفرنامه قم رو تشکیل میده. علاوه بر اینکه مراکز مذهبی و مقدس رو میشه توی قم از نزدیک دید، میتونید مقبره العلما (مراجع تقلید متوفی که داخل حرم مدفون هستن) رو ببینید.

 

از صحن امام رضا (درب قدیمی یا اصلی حرم) وارد بشید سمت راست حجره دوم مرقد شاعره بزرگ معاصر پروین اعتصامی داخل اون حجره قرار گرفته. از حرم که خارج بشیم، بیرون از محوطه حرم و در کنار درب قدیمی ( صحن امام رضا)، ورودی اصلی مدرسه فیضیه قرار داره و برای ورود عموم آزاد است. ورودی موزه قم نیز در همین مسیر و بعد از مدرسه دیده میشه که میتونید ساعتی رو اونجا بگذرونید و از آثار گردآوری شده در این موزه استفاده کنید. چیزی که بیشتر همه توی این موزه به چشم میخوره مجموعه قرآن های خطی مربوط به ادوار مختلف تاریخ هست و قدیمیترین کتاب قرآن موجود در موزه قم مربوط است به سال 198 ه ق. 

 

از موزه کمی فاصله بگیریم سمت راست قبرستان قدیمی وجود داره که به مقبره علما شیخان معروفه و عالمان مشهوری پس از رحلت در اونجا مدفون شدن. همینطور تعدادی از شهدا و بزرگان علمی از جمله دکتر قریب بنیانگزار طب نوین اطفال.

 

نزدیک حرم یک محل دیگه وجود داره که ارزش دیدن داره. اگر از درب شماره 17 خارج بشید روبروی شما پل آهنچی قرار داره، از پل عبور کرده و عرض خیابان رو هم طی کنید. روبروی شما ساختمان قدیمی با نرده های توسی وجود داره که (ساختمان کناری کارواش) مدفن مهندس بازرگان رییس دولت موقت انقلاب اسلامی. (متاسفانه اجازه ورود ندادند). مسجد جمکران (بیرون از شهر قم و در ابتدای جاده کاشان) مامن منتظران امام عصر (عج) است و محل راز و نیاز دوستداران اهل بیت. 

 

بازار قدیمی، بازار جدید، فروشگاه های عرضه سوهان (سوغاتی قم) و... بخش دیگری از قمگردی رو شامل می شود.

 

بخش دوم سفر به قم طبیعتگردی بود. برای دیدن گنبد نمکی قم به همراه دوستان ایرانگرد (مهدی و سجاد) از جاده جعفریه (جاده ای که به اتوبان ساوه - همدان منتهی میشود) به راه افتادیم و دو کیلومتر بعد از دامشهر, سمت راست جاده خاکی وجود داره که تابلو سایت پروازی شهید عباس بابایی نیز نصب شده, با حرکت در این مسیر فرعی و طی مسافت حدود 8 کیلومتر به دریاچه و گنبد نمکی قم رسیدیم. منطقه ای بکر و زیبا که کانی های نمک با رگه های سفید و بعضا خاکستری و رد به وضوح قابل مشاهده است. 

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار