همراه اول
29. مهر 1396 - 18:07   |   کد مطلب: 32670
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ورزش نیاز اصلی داشتن یک جامعه سالم، بانشاط در آینده و روزهای پیش رو است.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،حبیب‌الله موسوی بهار در مراسم تجلیل از مدال آوران و قهرمانان دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به لزوم داشتن جامعه سالم و بانشاط، اظهار کرد: طبق صحبت بزرگان برای داشتن جامعه‌ای سالم و بانشاط، اگر بر روی گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و تربیت‌بدنی سرمایه‌گذاری کنیم کافی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: با گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی به بسیاری از اهداف خود در این زمینه که داشتن یک ملت با سواد و پویا است، خواهیم رسید و دیگر چیزی لازم نداریم همچنین با توجه به بحث مهم تربیت‌بدنی و داشتن جسمی سالم می‌توانیم از سواد و اندیشه خود بهره بگیریم.
وی با اشاره به برنامه توسعه ششم گفت: بر اساس برنامه سازمان جهانی بهداشت که مورد تائید وزارت بهداشت کشورمان نیز بوده، یکی از مهم‌ترین اهداف افزایش تحرک است.
دکتر موسوی بهار ادامه داد: 38 میلیون نفر در سال در تمام دنیا فوت می‌کنند که عامل اصلی این مرگ‌ومیرها بیماری‌های قلبی و عروقی است و علت این بیماری‌ها در دو فاکتور قابل ‌تغییر و غیرقابل‌ تغییر خلاصه می‌شود که با کنترل و ورزش کردن و افزایش تحرک می‌توان از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه حتی تحرک بدنی در کاهش سرطان‌ها نیز بسیار تأثیرگذار است، گفت: یکی از اهداف و وظایف ما و همه مردم این است که در هرسال بتوانیم تا 25 درصد بی‌تحرکی را در جامعه کاهش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: بعد از فاکتور ورزش، دومین فاکتور در ایجاد سلامت بدن کنترل رژیم غذایی است و باید مصرف قند، نمک و برنج را در جامعه کاهش دهیم.
دکتر موسوی بهار بابیان اینکه کبد چرب بسیار در بین جامع ما رایج شده است، تصریح کرد: چون بنده متخصص کلیه هستم هر سونوگرافی که برای بیمارانم درخواست می‌دهم بدون اینکه کبد را درخواست کنم، دکتر سونوگرافی کبد را بررسی کرده و به‌ندرت پیش می‌آید که کبد فردی چرب نباشد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد: از عوامل مهم کبد چرب مصرف برنج بوده که به دلیل کربوهیدرات زیادی که دارد در کبد ذخیره می‌شود و خواهش من از مردم این است که مصرف برنج را کنترل کنند.
وی بابیان اینکه رسیدن به هدف داشتن جسمی سالم دور از دسترس نیست، تأکید کرد: مصرف سیگار و الکل نیز یکی از آسیب‌زننده‌ترین عوامل در جهت دور شدن از هدف سلامتی است که مطمئن هستم در جمع ما این دو مورد به‌هیچ‌وجه وجود ندارد.

تا افق 1404 سن امید ایرانیان باید به 80 سال برسد

موسوی بهار با اشاره به طول عمر ایرانیان تصریح کرد: قبل از انقلاب سن امید در کشور ما 57 سال بود که خوشبختانه در حال حاضر متوسط سن ایرانیان به 76 سال رسیده که برای خانم‌ها کمی بیشتر و متأسفانه برای آقایان کمتر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: طبق هدف‌گذاری افق 1404 باید متوسطامید به زندگی ایرانیان را به 80 سال برسانیم که اعتقاد دارم حتماً به این سن خواهیم رسید.
وی با اشاره به رشد تربیت‌بدنی در دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تابستان سال 92 که دانشگاه را تحویل گرفته بود تیم بسکتبال را برای تهیه کفش به دفتر من آوردند که جای تأسف داشت و حتی دانشجویان این تیم برای داشتن یک توپ بسکتبال هم گریه می‌کردند و مشکلات زیادی داشتند همچنین متأسفانه وضعیت سالن‌های ورزشی ما نیز بسیار ناشایست بود.
موسوی بهار ادامه داد: خوشبختانه از روزی که بنده آمدم تا به امروز وضعیت تربیت‌بدنی با شیب بسیار قابل‌توجهی پیشرفت کرده هرچند البته به نقطه‌ای که دلخواه من است نرسیده‌ایم ولی این موضوع مستلزم حمایت همه افراد است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان بابیان اینکه ازنظر مالی دست ما بسته است، تأکید کرد: متأسفانه 300 میلیارد تومان طلب داریم که هنوز این مطالبات ما در یک سال گذشته محقق نشده است و بیشتر این هزینه‌هایی که در حال حاضر در بحث فرهنگی و ورزشی می‌شود، از درآمدزایی بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر این مطالبات ما پرداخت شود به‌طورقطع دست ما هم در جهت حمایت بازتر خواهد شد.
موسوی بهار بابیان اینکه مدیریت نیز در پیشرفت بسیار تأثیرگذار است، بیان کرد: فضاهای ورزشی که امروز پیداشده درگذشته هم بوده اما کسی به دنبال آن نرفته است، 5 سال پیش که بنده در بیمارستان شهید بهشتی بودم، برای یک اتاق چندین بار رفتیم و آمدیم و می‌گفتند نیست اما مدیریتی که در این 3 سال مستقرشده چندین فضای جدید را در این بیمارستان کشف کرده به‌طوری‌که 70 تخت بستری را اضافه کرده‌اند همچنین یک طبقه جدید کشف کردند و امور اداری بیمارستان را به آن منتقل کردند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار