همراه اول
26. مرداد 1396 - 12:30   |   کد مطلب: 32194
اهدای خون در ورزشکاران همدانی به بیماران نیازمند
رئیس هیئت ورزش های همگانی استان با تاکید بر فواید مهم اهدای خون برای بدن افراد، تصریح کرد: اهدا خون وظیفه هر انسانی است و همه افراد جامعه در حد توان باید زکات سلامتی خود را پرداخت کنند.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،اهداء خون یک حرکت انسانی است و اهداکنندگان ایثارگرانه خون خود را در اختیار بیماران قرار می‎دهند.

 

 اهداء خون می‎تواند برای کسی که خون خود را نیز اهدا می‎کند فوائد بسیاری داشته باشد و  مهمترین فایده اهدای خون، نجات زندگی و کسب رضایت الهی و از فوائد دیگر آن آگاهی از سلامت جسمانی است.

 

 به مناسبت هفته انتقال خون  گفت و گویی داشتیم با هادی سبزه واری رئیس هیات همگانی استان همدان چرا که هیات های همگانی استان همدان به تناسب اینکه اقشار مختلفی از جامعه را در سایه خود دار د و اکثر جامعه اهدا کننده خون از این هیات ورزشی هستند .

 

هادی سبزواری در گفتگو با خبرنگار همدان ورزش، با تقدیر از تلاش های سازمان انتقال خون استان؛ اظهارداشت: امیدواریم همراهی اداره ورزش و جوانان با این پایگاه در همراهی و حضور ورزشکاران برای اهدای خون موثر واقع شود.

 

وی نقش جوانان و ورزشکاران را در راستای ترویج فرهنگ اهدای خون مهم و اساسی خواند و اضافه کرد: عدم وجود جایگزین مناسب برای خون و از طرفی همیشگی بودن نیاز به خون و فرآورده‌های آن باعث شده تا اهدای خون از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود.

 

 رئیس هیئت ورزش های همگانی استان همچنین با تاکید بر فواید مهم اهدای خون برای بدن افراد، تصریح کرد: اهدا خون وظیفه هر انسانی است و همه افراد جامعه در حد توان باید زکات سلامتی خود را پرداخت کنند.

 

وی عنوان داشت: به منظور ترویج این مهم در بین آحاد جامعه برآن شدیم تا با استفاده از ورزشکاران همدانی اهدای خون را در بین افراد مختلف جامعه بیش از پیش گسترش دهیم.

 

هادی سبزواری  در توضیح این مطلب گفت: روز جمعه ورزشکاران همدان با حضور در پایگاه های انتقال خون در سراسر استان اقدام به اهدای خون خواهند کرد.

 

وی عنوان داشت: به منظور تشویق هرچه بیشتر حضور ورزشکاران برای افرادی که اقدام به این امر خداپسندانه کنند جوایزی نیز در نظر گرفته شده است.

 

سبزواری با بیان اینکه ورزشکاران و جوانان می‌توانند با اهدا خون خود به نجات جان انسان‌ها کمک کنند؛ عنوان کرد: اگر حضور پررنگ قشر جوانان در زمینه اهدای خون نباشد برای تأمین خون و فرآورده‌های آن، در کشور قطعا دچار مشکل خواهیم شد.

 

وی در پایان تاکید کرد: همه مسئولین امر باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا بتوانیم اهدای خون را در بین تمامی سطوح جامعه گسترش دهیم.

 

محسن میهمی کشتی گیر همدانی که در کشتی فرنگی فعالیت داشت به خبرنگار ما گفت؛ هر ساله دو مرتبه به سازمان انتقال خون می آیم و خون می دهم و در اصل با این کار به خودم نیز کمک می کنم چرا که ورزشکاران بیش از هر قشر دیگری نیاز به خون دهی دارند چرا که فعالیت ها و سوخت و ساز بدنشان کم است .

 

مژده شمخانی بانوی تیرانداز همدانی که نیز اهدای کننده خون بود گفت: اولین بار به پیشنهاد دوستم برای این کار داوطلب شدیم و بار اول ترسیدم و چون فشارم پایین بود نتوانستم خون دهم اما امسال نیز این کار را انجام دادم و امیدوارم که بتوانم کمکی هر چند کوچک به بیمارانی که نیاز به خون دارند کنم .

 

فاطمه قادری نیز که به عنوان پزشکیار در مسابقات ورزشی حضور دارند در خصوص اهدای خون بیان داشت: افرادی که مشکل سلامتی ندارند، می توانند با فاصله هشت هفته خون اهدا کنند، یعنی اینکه فاصله بین دو نوبت اهدای خون باید 8 هفته باشد. در واقع اهدا کننده می تواند بعد از دو ماه برای اهدای مجدد مراجعه کند.

 

 

وی ادامه داد: زنان باردار، خانم ها تا شش ماه بعد از زایمان، زنانی که سقط جنین داشته اند، افرادی که رفتارهای پرخطر جنسی دارند، افرادی که به بیماری های جنسی مسری مبتلا هستند، معتادان تزریقی، افرادی که به هپاتیت B یا C مبتلا هستند، افرادی که حجامت، آندوسکوپی، چاقوخوردگی، فرو رفتن سرنگ در انگشت و غیره داشته اند، افرادی که عمل پیوند عضو انجام داده اند، افرادی که به تازگی جراحی داشته اند و یا داروهای خاصی مصرف می کنند، افرادی که به تازگی خالکوبی (تاتو) یا پیرسینگ انجام داده اند و افرادی که در یک سال اخیر به خارج از کشور و یا مناطق مالاریاخیز سفر کرده اند نمی توانند خون اهدا کنند و باید تمام این موارد را اطلاع دهند.

 

 

پزشکیار همدانی در پایان گفت:اهدا کننده باید حداقل 50 کیلوگرم وزن داشته باشد؛ بنابراین افراد لاغر اندام نباید خون اهدا کنند. گفتنی است که مبتلایان به فشار خون پایین، پرفشاری خون، دیابت، تشنج و کم خونی نیز واجد شرایط اهدای خون نیستند.

 

انتهای یپام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار