همراه اول
22. مرداد 1396 - 11:54   |   کد مطلب: 32140
د‌ماوند‌، بام اسطوره‌ای ایران؛
گفتگو با محمود فارسی کوهنورد همدانی فاتح دماوند
گفتگو با محمود فارسی کوهنورد همدانی فاتح دماوند
کوهنورد همدانی کوهستان را مامنی امن و آرامش آن را لذت بخش ترین حس صعود دانست و گفت:وقتی با زحمت فراوان به قله میرسی آرامش و سکوت کوهستان اوج لذت و لحظه خیلی شیرینی است .

 

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش، دماوند به عنوان بلندترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان خاورمیانه شناخته می شود. این کوه در قسمت مرکزی رشته کوه البرز (البرز مرکزی) و در جنوب دریای خزر و در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد.

 

آمادگی بدنی کافی، نخستین شرط لازم برای صعود به قله کوه دماوند است. صعود به قله دماوند از مسیر جنوبی، برای افرادی که به طور منظم به کوهپیمایی می پردازند و دارای آمادگی جسمانی کافی هستند، صعود مشکلی نیست. البته فوران گاز گوگرد در نزدیکی قله، ممکن است صعود نهایی را کمی با زحمت بیشتر همراه کند.

 

 

آب و هوای کوه دماوند در ماه های فروردین و اردیبهشت زمستانی، بسیار ناپایدار و همراه با توفان های شدید است. این موارد می توانند برنامه های صعود را مختل کرده و احتمال بروز حوادث را بالا ببرند. بهترین زمان برای صعود به قله دماوند ماه های تیر و مرداد است. هر چه از مرداد ماه به سمت شهریور برویم، این منطقه خشک تر شده و با تغییرات ناگهانی آب و هوایی روبرو می شویم.

 

د‌ر زمان‌های قد‌یم عد‌ه‌ای خود‌ را به قله د‌ماوند‌ رسانید‌ه بود‌ند‌. ناصر خسرو د‌ر سفرنامه‌اش نوشته‌است؛ که گویند‌ بر سر د‌ماوند‌ چاهی‌است که نوشاد‌ر و کبریت (گوگرد‌) از آن گیرند‌. صاحب آثار البلاد‌ و اخبار العباد‌ با نقل قولی د‌ست د‌وم می‌گوید‌ که عد‌ه‌ای از اهالی آن نواحی می‌گفته‌اند‌ که د‌ر طی پنج روز و پنج شب به قله‌ د‌ماوند‌ رسید‌ه‌اند‌ و قله آن را مسطح با مساحت صد‌ جریب یافته‌اند‌ گرچه از د‌ور به مخروط می‌ماند‌. نخستین صعود‌ موفقیت‌آمیز اروپائیان به قله د‌ماوند‌ د‌ر سال  ۱۸۳۷  میلاد‌ی توسط تیلر تامسن، صورت گرفته‌است. همچنین نخستین صعود‌ مستند‌ ایرانی به این قله، به سال  ۱۸۵۷  میلاد‌ی باز می‌گرد‌د‌ که تیم سرهنگ محمد‌صاد‌ق‌خان قاجار ارتفاع آن را  ۶۶۱۳  ذرع تعیین نمود‌.

● مسیرهای اصلی صعود‌

برای رسید‌ن به قله مانند‌ تمامی کوه‌ها از هر مسیری می‌توان پیش رفت ولی شناخته‌شد‌ه‌ترین آن‌ها این جبهه‌ها هستند‌:
▪ جبهه شمالی؛ مسیر صعود‌ این جبهه از میان د‌و یخچال سیوله (سمت راست) و د‌وبی سل (سمت چپ) صورت می‌گیرد‌.
▪ جبهه شمال شرقی؛ جبهه جنوب غربی؛ پناهگاه سیمرغ د‌ر این مسیر قرار د‌ارد‌.
▪ جبهه جنوبی؛ از سمت جنوب شرقی کوه. پلور، رینه، گوسفند‌سرا و بارگاه سوم د‌ر این مسیر قرار می‌گیرند‌.
آسانترین این مسیرها جبهه جنوبی و سخت‌ترین آنها جبهه شمالی است. سه جبهه شمالی، جنوبی و شمال شرقی د‌ر نزد‌یکی روستاها قرار گرفته‌اند‌ و همچنین همگی د‌ارای جان‌پناه د‌ر میان راه هستند‌.

 

● پناهگاه‌ها

د‌ر نقشه‌ راهنمای صعود‌ به قله‌های البرز مرکزی پناه‌گاه‌هایی به شرح زیر مشخص شد‌ه است:
▪ پناه‌گاه گوسفند‌سرا (کوهپایه) د‌ر ارتفاع  ۲۹۵۰  متری.
▪ بارگاه سوم (یال جنوبی) د‌ر ارتفاع  ۴۱۵۰  متری.
▪ پناه‌گاه سیمرغ (یال جنوب غربی) د‌ر ارتفاع  ۴۱۵۰  متری.
▪ پناه‌گاه تخت فرید‌ون (یال شمال شرقی) د‌ر ارتفاع  ۴۳۶۰  متری.

 

همدان پایتخت تاریخ و تمدن نخبگان و جوانان پرشور و پرانرژی دارد که باید در سطح جامعه شناخته و معرفی بشوند تا بیش از گذشته مورد توجه جامعه و مسئولان قرار گیرند . یکی از همین جوانان پرانرژی محمود فارسی است که مصاحبه خبرنگار همدان ورزش با وی را در زیر می خوانید .

 

سایت خبری همدان ورزش در راستای حمایت از نخبگان و فرهیختگان  آمادگی انتشار مصاحبه با برترینها را دارد . برترینهای همدان شامل : ورزشکاران و قهرمانان برتر ، هنرمندان برتر ، مخترعان ، نخبگان ، مدیران برتر ، اصناف و کسبه برتر و غیره را شامل می شود که در صورت مشاهده می توانید این افراد را به سایت خبری همدان ورزش معرفی نموده تا در سطح جامعه بیشتر شناخته و به نوعی از جایگاه آنان تکریم و تجلیل گردد .

 

* در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید ؟

محمود فارسی متولد 1364 و ساکن همدان هستم که به طبیعت و ایرانگردی علاقه زیادی دارم

 

*چطور علاقمند به کوهنوردی شدید؟

حدود 5 سال است که کوهنوردی را به طور حرفه ای انجام می دهم و از روی علاقه شخصی و آرامشی که در کوهستان هست به کوهنوردی علاقمند شدم .

 

*از نخستین صعودتان بگویید؟

اولین صعود که دلچسب ترین و جذاب ترین صعود من بود در زمستان اتفاق افتاد و برنامه من بریا صعود تا میشان بود اما در بین راه مربی خود را دیدم که با گروههای از شیراز و تهران برای الوند راهی بودند و من نیز با آنها راهی الوند شدم و واقعا صعودی دلچسب و جذاب برایم رقم خورد .

 

 

* از بلندترین قله ای و سخت ترین صعودی که داشتید بفرمایید ؟

بلندترین قله ای که صعود کردم دماوند بود که به بام ایران نیز معروف است که 30 نفر بودیم و گروهی صعود کردیم که می توان گفت سخت ترین صعود هم بود چرا که شیب و ارتفاع کوه هر چقدر بیشتر می شود شرایط دشوارتر می شود و تنفسی که این صعود داشتیم همراه با گوگرد بود به همین دلیل کمی صعود را برایمان سخت کرد .

 

* اگر همین لحظه بگویند صعود کجا را انتخاب می کنید؟

بستگی به شرایط دارد چون شرایط مادی و پشتیبانی در کوهنوردی خیلی مهم است اما به هر حال ترجیح میدهم که ایرانگردی خود را به انتها برسانم و تمام کوههای داخل کشور را فتح کنم و بعد از آن عازم کشورهای دیگر شوم.

 

*در کوه چه غذاهایی معمولا استفاده می کنید؟

معمولا در کوهستان از مایعات و غذاهای مغذی مثل خرما و مغزها استفاده می کنیم .

 

*چشم انداز کوهنوردی همدان را چگونه می بینید ؟

کوهنوردی نه تنها در همدان بلکه در تمام شهرها به یک اپیدمی تبدیل شده است و برخی بدون آموزش و بدون هدف فقط برای گرفتن عکس سلفی و تفریح به کوه می آیند که متاسفانه این حرکت به کوهنوردی لطمه می زند در همین صعود دماوند حدود 3000 نفر برای صعود مجهز شده بودند اما کمتر از 1000نفر به قله رسیدند .

 

محمود فارسی کوهنورد فعال همدانی بیان داشت : ما باید در سطح کشور توسط هیات های کوهنوردی و مجموعه هایی که وجود دارد آموزش کوهنوردی را به کوهنوردان دهیم تا با مسایل و مشکلات کوه و کوهنوردی را به طور حرفه ای ادامه دهند و از همه مهمتر اینکه کسانی که تجربه صعود به اندازه کافی را ندارند نباید در صعودهایی مثل دماوند و قلل مرتفع شرکت کنند چرا که حتما دچار مشکل می شوند ، در همین صعود دماوند به علت نداشتن پایگاه امداد و نجات با تاخیر انجام می گرفت و کسانی که دچار مشکل شده بودند با تاخیر مداوا می شدند .

 

سایت خبری تحلیلی همدان ورزش برای این کوه نورد جوان همدانی ارزوی موفقیت و فتح قله های بیشماری را دارد

 

 

گفتگو با محمود فارسی کوهنورد همدانی فاتح دماوند
گفتگو با محمود فارسی کوهنورد همدانی فاتح دماوند
گفتگو با محمود فارسی کوهنورد همدانی فاتح دماوند
گفتگو با محمود فارسی کوهنورد همدانی فاتح دماوند
گفتگو با محمود فارسی کوهنورد همدانی فاتح دماوند
گفتگو با محمود فارسی کوهنورد همدانی فاتح دماوند

دیدگاه شما

آخرین اخبار