همراه اول
1. خرداد 1396 - 13:27   |   کد مطلب: 31371
صحبت‌های روحانی در دومین مناظره انتخابات 96 + فیلم
صحبت‌های روحانی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره را در این گزارش بخوانید.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،به گزارش خبرنگار انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ صحبت های حسن روحانی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره را در این گزارش بخوانید.
 
صحبت های حسن روحانی در دومین مناظره انتخاباتی با موضوع اجتماعی و فرهنگی به شرح ذیل است:
 
 در ادامه روحانی در نقد سخنان قالیباف گفت: ما اگر می‌خواهیم فرهنگ کشور را توسعه دهیم باید زیربناهای لازم را نیز ایجاد کنیم که اولین مسئله از ساخت زیر بنا، رعایت اخلاق است و نباید حق‌الناس را زیر پا بگذاریم.

روحانی افزود: بر فرض اینکه یک فردی تخلف کرده باید پرسید چه کسی مرجع رسیدگی به این اتهام است و چگونه آقای قالیباف پیش از رسیدگی در محکمه در مناظره اول این اتهام را نسبت به وزیر دولت مطرح می‌کند، برای ایجاد فرهنگ آزادی لازم وجود داشته باشد و زمانی که یکی از نمایندگان مجلس و فرزند شهید مطهری به شیراز سفر می‌کند دوستان آنها به وی با آجر حمله می‌کنند.

وی تصریح کرد: این تنگ‌نظری ها در مورد یک هنرمند نیز اعمال می‌شود و نمی‌گذاریم که صدایمان در زمان سحر ماه رمضان پخش شود.

 

حجت الاسلام حسن روحانی دیگر کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به اظهارات میرسلیم گفت: اگر می خواهیم در مسائل سیاسی و اجتماعی به اهدافمان برسیم باید افکار مختلف را به رسمیت بشناسیم . وقتی برخی افکار در کشور ما اساسا به رسمیت شناخته نمی شوند و نمی گذاریم احزاب به صورت عادلانه فعالیت کنند چه انتظاری می توان داشت؟

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: شما ببینید در این انتخابات چه کسانی در فضای مجازی آزادند و کاری به آن ها ندارند و چه کسانی هر روز به دلایل و بهانه های مختلف احضار می شوند . آیا ما از این طریق می خواهیم در جامعه عدالت گستری کنیم ؟

 اگر می خواهیم در جامعه به شرایط مناسب سیاسی برسیم باید احزاب از حقوق مساوی برخوردار باشند

روحانی افزود: اگر ما می خواهیم در جامعه به شرایط مناسب سیاسی برسیم همه احزاب و گروه ها باید از حقوق مساوی برخوردار باشند.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا همه اقوام در کشور از حقوق مساوی برخوردار هستند گفت: زمانی که یک فرماندار خانم از اهل سنت را در جایی منصوب می کنیم از دو طرف مورد حمله قرار می گیریم از یک طرف اینکه چرا یک خانم مدیر شده و از سوی دیگر چرا یک نفر از اهل سنت مدیریت بالا را به دست آورده است.

 حقوق شهروندی انشا نیست

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: حقوق شهروندی برای همین مسائل است و انشا نیست. حقوق شهروندی در دولت دوازدهم به زنگ عمل تبدیل می شود .

وی ادامه داد: ما در دولت دوازدهم از بخش های مختلف حسابکشی می کنیم که چگونه نسبت به شهروندان کشور رفتار می کنند. ما یک ایران داریم و همه ایرانی ها باید از حقوق مساوی شهروندی برخوردار شوند.

در ادامه حجت‌الاسلام روحانی در نقد صحبت‌های حجت‌الاسلام رئیسی اظهار داشت: کاندیداها باید به صورت صریح به مردم بگویند با دنیا چگونه تعامل و با برجام چه می‌کنند اگر توافق مورد قبولتان است چرا در زمان مذاکرات آن همه بیلبورد زدید و بعضی ها حرف‌های نامربوطی به مذاکره‌کنندگان زدند و عده‌ای هم‌پا و همانند مخالفین مردم ایران یعنی صهیونیست‌ها و وهابیون شروع به مخالفت کردند.

وی تأکید کرد: برجام با زحمت فراوان به دست آمده معنای برجام رفع تحریم‌های هسته‌ای بود ما تحریم‌های متفاوتی داریم اگر برجام نبود امروز ما به جای 2 میلیون بشکه نفت باید 200 هزار بشکه صادر می‌کردیم.

حجت‌الاسلام روحانی ادامه داد: وعده‌های شما هیچکدام حساب و کتاب ندارد وقتی ترامپ آمد همه شما خوشحالی کردید و گفتید که برجام را پاره می‌کند اقای رئیسی شما در مسائل هسته‌ای چه اطلاعاتی دارید که قضاوت می‌کنید.

وی گفت: امروز وضعیت مادر فناوری خیلی بهتر از گذشته است اراک در فناوری به بهترین شکل ممکن بازسازی می‌شود و فناوری‌اش هم ارتقا می‌یابد.

روحانی در ادامه مناظره در دفاع از اقدامات خود گفت: نقد مهم این است که ما بتوانیم از دیپلماسی هم برای امنیت و ثبات منطقه استفاده کنیم و هم قدرت خود را از لحاظ اقتصادی و سیاسی بالا ببریم. در این دولت از روز اول از اهرم سیاست خارجی استفاده شد. سال ها بود این اهرم کنار گذاشته شده بود و به خوبی از این اهرم بهره برداری نمی شد. در این مذاکرات هسته ای با دولت های شش گانه و قدرتمند ما توانستیم حق خود را به کرسی نشانده به طوری که کسی انجام این اقدامات را باور نمی کرد و به ما می گفتند اگر هم بر فرض روزی توافق هسته ای به ثمر برسد  PMD را چه کار خواهید کرد در هر صورت ما متهم هستیم و این اتهام را می توانیم رفع کنیم.
 
وی افزود: ما این مسئله را حل کرده ایم، آژانس اعلام کرد که همه مسائل گذشته با ایران بسته شده و این موضوع قدرت دیپلماسی ایران را نشان داد. ما فکر نمی کنیم قدرت دیپلماسی ما کم است ما با همین قدرت توانستیم امروز به نفع سوریه مذاکره کنیم.
 
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: گروهی از دوستان به سوریه رفته و به عنوان مستشار نظامی تلاش کرده اند و ما در آنجا تاکنون شهدای زیادی داده ایم اگر ما می خواهیم از مسائل منطقه به درستی استفاده کنیم باید بتوانیم این موارد را بر روی میز مذاکرات حل کنیم ما 8 سال در دفاع مقدس بوده ایم و من مسئولیت هایی در دفاع مقدس داشته ام و در مذاکرات سیاسی حضور داشته ام اگر چه دفاع مقدس ما پایان یافت اما آیا تمامی حقوق ما استیفا شد؟ بقیه حقوق را می بایست دیپلمات های ما احیا می کردند امروز هم در منطقه این چنین است ما براساس دیپلماسی عمل می کنیم که امنیت منطقه را با کشورهای دیگر مورد بحث قرار دهیم.
 
روحانی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز با بیان اینکه قدرت یک کشور را مولفه های مختلف تشکیل می دهد و باید قدرت امروز را نسبت به 4، 5 سال گذشته مقایسه کنیم تا متوجه شویم در قدرت نظامی اقتصادی، سیاست خارجی و سیاست داخلی و مسائل فرهنگی ما چه اتفاقی افتاده است گفت: امروز ما در شرایطی هستیم که ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در منطقه از دید همه جهانیان مطرح است.
 
وی افزود: نکته کوچکی نیست که مهمترین مسئله منطقه یعنی مسئله سوریه دنیا هم اکنون بر سر این مسئله مذاکره می کند، ایران، روسیه و ترکیه هستند که مذاکرات اصلی را بر دوش دارند، تا حالا کی بوده که در یک مذاکرات مهم بین المللی ایران نقش این چنین تاثیرگذاری داشته باشد.
 
روحانی ادامه داد: من در طول سه و نیم سالی که با 120 نفر از سران کشورهای جهان ملاقات داشته ام در تمام این ملاقات ها کاملا روشن بود که جایگاه ایران نسبت به گذشته تغییر کرده است.
 
**در طول ده سال گذشته اشتغال تقریبا صفر بوده است
 
این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با طرح این سوال که ادعا می شود جوانان ما در دولت های قبل وضعشان بهتر بوده پس چرا اشتغال صفر بوده است گفت: در سال های گذشته با اینکه قانون شرکت های دانش بنیان تصویب شده بود هیچ اقدامی صورت نگرفته بود اما امروز 3 هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال شدند و صد هزار شغل در عرض سه سال گذشته در زمینه شرکت های دانش بنیان ایجاد شده است و صادرات ما نیز در بخش های مختلف بیشتر شده است.
 

امروز مردم احساس آرامش و آزادی بیشتری می‌کنند

حجت الاسلام والمسلمین روحانی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه وجه تمایز سبک زندگی ایرانی اسلامی از سبک زندگی غربی چیست، گفت: مسئله فرهنگ و سبک زندگی جامعه مسئله‌ای بنیادین است و لذا در این زمینه تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفته است و امروز ما شاهد هستیم که مردم احساس آزادی و آرامش بیشتری می‌کنند.

وی تصریح کرد: آمارهایی این روزها می‌دهند که برای مردم ما جالب است، یادآور آن روزی است که برخی به مردم وعده و وعید می‌دادند و دیدیم که بعد از آن وضع مردم و بهداشت چگونه شد. دیدیم که بعد از آن عزت مردم زیر پا گذاشته شد.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه ما باید بدانیم که چگونه می‌خواهیم با مردم رفتار کنیم، خاطر نشان کرد: آیا می‌خواهیم مردم را در تمام زمینه‌ها توانمند کنیم یا در زندگی مردم بیشتر مداخله کنیم؟

وی با اشاره به اینکه در آن روزها وضعیت تورم و بهداشت مردم را دیدیم که چگونه بود، گفت: دیدیم وقتی مردم به بیمارستان‌ها می‌رفتند دمپایی و ملحفه می‌خریدند و عزت مردم زیر پا گذاشته می‌شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه سبک زندگی مردم به گونه‌ای شده بود که هر چه می‌خریدند برای فردا ذخیره می‌کردند، ادامه داد:‌ امروز برای مردم آرامش به وجود آمده است.

نباید کپی‌‌برداری‌های ناشیانه انجام دهیم

حجت الاسلام والمسلین روحانی با بیان اینکه می‌توانیم زندگی مردم را در مسیر درستی قرار دهیم، گفت: اگر به نظام، انقلاب و قدرت مردم اعتقاد داشته باشیم مردم‌فریبی نمی‌کنیم، انشقاق در جامعه ایجاد نمی‌کنیم، درصد درست نمی‌کنیم و تقسیم بندی بی‌خود نباید انجام دهیم و از سوی دیگر نیز نباید کپی‌‌برداری‌های ناشیانه انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه سبک زندگی از اخلاق و ایمان آغاز می‌شود، اظهار داشت: یک جایی در یک کشوری درصدی گفته بودند نکنیم و الان کپی‌برداری می‌شود که این کار اتحاد را از بین می‌برد.

حجت الاسلام والمسلین روحانی با اشاره به اینکه همه با هم نباید تقسیم بندی بی‌خودی ایجاد کنیم، ادامه داد: انشقاق، امنیت جامعه را از بین می‌برد.

وی با اشاره به اینکه شهرهای زیرزمینی را آمدند نشان دادند تا برجام را بر هم بزنند و اینکه می‌خواستند از برجام به صورت صد درصدی نتوانیم استفاده کنیم.

روحانی در پاسخ به این سوال که با عنایت به ضرورت گسترش فرهنگ ساده زیستی در جامعه اگر رئیس جمهور شوید تا چه اندازه سطح زندگی کابینه شما در تراز طبقه متوسط جامعه خواهد بود،‌بیان داشت: مسئله ساده زیستی در مقام عمل باید با قوانین،‌مقررات،‌آیین‌نامه‌ها و نظارت تنظیم شود در غیر اینصورت با شعار اینکه کسی لباس ساده به تن کند و بگوید من ساده زیست هستم بعدها خواهیم دید که فساد از همان جا نشات می‌گیرد.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما درسال‌های گذشته دیدیم که چه فسادهای بزرگی صورت گرفت،‌عده‌ای آمدند هم خود را ساده زیست معرفی کردند و هم گفتند می‌خواهیم از اموال مردم حراست کنیم اما دیدیم که اموال مردم به خاطر یک بی توجهی و عدم استفاده از فرصت از بین رفت .
وی تصریح کرد: به همین خاطرآمریکایی‌ها توانستند  2 میلیارد دلار از اموال مردم را ضبط کنند در حالی که 10 ماه برای انتقال این اوراق فرصت وجود داشت تا از دست مردم خارج نشود.
روحانی ادامه داد:این موضوع خیلی مهم است که نگذاریم به اموال،‌حقوق و زندگی مردم دست‌اندازی شود. آن 12 میلیاردی که برداشته شد چقدر می‌توانست در زندگی مردم موثر باشد و یا همان 3 و 4 میلیارد دلاری که با عنوان دور زدن تحریم‌ها از اموال مردم ایران به غارت رفت که هنوز هم معلوم نیست این پولها به کجا رفته و دست کیست می‌توانست در زندگی مردم موثر باشد. فقط ما در مورد این پولهای غارت شده شنیدیم که احکامی برای متهم صادر شده اما اینکه این پولها کجاست و دست چه کسی بوده و اصلا چه کسانی به او اجازه این برداشت را دادند مسکوت مانده و دستگاه قضایی باید به مردم پاسخ دهند.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما باید شبکه‌ای را ایجاد کنیم که در آن همه چیز شفاف باشد. دولت به دنبال قانون شفافیت و اجرای این قانون است و آیین‌نامه‌های آن را نوشته و در حال اجرای همین آیین‌نامه‌هاست و دستگاه‌ها نیز در حال آموزش هستند. دولت الکترونیک به همین خاطر است و زمانی که شفافیت صورت بگیرد اعتماد و ساده‌زیستی حاصل خواهد شد.
 
 
  آیا دولت هیچ کار خوبی نداشته است؟
 
حجت الاسلام روحانی در زمان باقی مانده خوئد از مناظره گفت: ما به دنبال صداقت هستیم از مردم می‌پرسم کاندیداهایی که در طول دو هفته از مناظرات مدام از دولت انتقاد می‌کنند البته این مسئله حق‌شان است آیا دولت هیچ کار خوبی نداشته است؟ آیا تحریم را رفع نکرده است؟
وی ادامه داد: ما بیمه همگانی و طرح تحول سلامت را ایجاد کردیم آیا این مسیر درستی نبود؟ ما در زمینه گندم و گازوئیل خودکفا شدیم امروز زندگی کشاورزان از گذشته بهتر شده است در سال قبل ۱۵ هزار میلیارد تومان پول گندم را به کشاورزان پرداختیم و گندم‌شان را به قیمت ۲ برابر خریدیم.
روحانی ادامه داد: ما راه‌های روستاهای زیادی ایجاد کردیم به ۹ هزار روستا گاز رساندیم و افزایش چشم گیری در صادرات غیرنفتی داشتیم. اگر برجام نبود کمپرسرها به ایران نمی‌رسید و آنگاه فاز جنوبی هم افتتاح نمی‌شد باید با دقت این‌ها را به مردم بگوییم.
در ادامه مناظره هاشمی‌طبا دیگر کاندیدای انتخاباتی در زمان باقی‌مانده خود گفت: هنر چشمه‌ای زاینده و دولتی پاینده است، هنر خوب زیستن مهارتی است که همه مردم ما باید داشته باشند شهیدان هنر خوب زیستن و خوب مردن را به یاد داشتند.
وی افزود: مردم ایران وارثان آن هنرمندان است باید به فرهنگی برسند که ادامه دهنده آن هنرمندان بزرگ باشد، اگر هنر خوب زیستن را سرلوحه کار خودمان قرار بدهیم می‌توانیم به مراحلی برسیم که ایران را بسازیم و آن را سربلند کنیم با هنر صداقت می‌توانیم آینده نیکویی داشته باشیم.
 
 
 پاسخ روحانی به نقدها + فیلم
 
انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار