همراه اول
2. ارديبهشت 1396 - 23:58   |   کد مطلب: 31009
تولید سالانه 420 هزار تُن زباله در کردستان
مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان با اشاره به تولید سالانه 420 هزار تُن زباله در کردستان، گفت: 340 هزار تُن از این زباله ها شهری و 80 هزار تُن آن روستایی است.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،عبدالوحید ریاضی‌فر روز شنبه( 2 اردیبهشت) در نشست خبری در جمع خبرنگاران رسانه‌های کردستان که به مناسبت روز ملی زمین پاک برگزار شد، اظهار کرد: روز گذشته به صورت هماهنگ برنامه پاکسازی کوه آبیدر با همکاری سمن‌ها، مردم و سازمان بازیافت شهرداری در شهر سنندج اجرا شد.

وی نشست با تشکل‌های زیست محیطی، فرهنگ سازی در میان دانش آموزان و آشنا کردن آنها با مسایل زیست محیطی، برگزاری نمایشگاه مواد بازیافتی، نمایشگاه هنرهای تجسمی، برگزاری مسابقات فرهنگی هنری و دیدار با نماینده ولی فقیه در کردستان را از دیگر برنامه‌های این هفته عنوان کرد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان در ادامه به اقداماتی که در راستای مدیریت پسماند در استان صورت گرفته اشاره و عنوان کرد: عمده مشکلات ما در استان در بحث مدیریت پسماندهای عادی است و در مدیریت پسماند صنعتی و ویژه مشکل آنچنانی نداریم چون یک استان صنعتی نیستیم و حجم تولید زباله صنعتی ما بسیار کم است.

وی ادامه داد: هرچند دولت تدبیر و امید اقدامات خوبی را انجام داده است اما این اقدامات کافی نبوده و باید بیشتر تلاش کنیم.

ریاضی‌فر بیان کرد: متاسفانه ما در شهر مریوان فقط جایگاه تلمبار کردن زباله را ایجاد کرده‌ایم به همین دلیل مردم اعتراضاتی داشته‌اند که آنها هم حق دارند نسبت به این امر معترض باشند.

وی از جمله دلایلی را باعث ایجاد چنین مشکلی شده، نبود درآمد و کمبود اعتبارات شهرداری‌های استان عنوان کرد و گفت: شهرداری‌های استان درآمد خوبی ندارند و بحث مدیریت زباله کاری هزینه بردار است به همین دلیل نمی‌توانند بخوبی آن را انجام دهند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان سرانه تولید زباله در شهرهای استان را به تفکیک در شهر سنندج 820 گرم، سقز 960 گرم، دهگلان 800 گرم، بانه و سروآباد هرکدام 1160 گرم و مریوان هم 1180 گرم در روز اعلام کرد.

وی با اشاره به تولید سالانه 420 هزار تُن زباله در کردستان، ادامه داد: 340 هزار تُن از این زباله‌ها شهری و 80 هزار تُن آن روستایی است.

ریاضی فر همچنین به نبود جایگاه پسماند ویژه در استان اشاره و تصریح کرد: پسماندهای ویژه استان در حال حاضر مدیریت شده و به استان‌های اصفهان، قزوین و حتی بوشهر منتقل می‌شوند.

وی به میزان زباله‌های عفونی استان هم اشاره و اعلام کرد: در سال 913 تُن زباله توسط 16 بیمارستان استان تولید می‌شود که توسط خود آنها عملیات بی خطرسازی زباله‌ها صورت می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان یکی از مشکلات جدی را بحث زباله‌های الکترونیکی عنوان کرد و گفت: شرکت برق منطقه‌ای موظف است که برای این مسئله راهکار اساسی بیندیشد.

وی در پایان از سفر معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور به استان کردستان خبر داد و گفت: این سفر در 23 اردیبهشت ماه جاری و به منظور برسی مشکلات زیست محیطی استان صورت می‌گیرد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار