همراه اول
6. دى 1396 - 23:02   |   کد مطلب: 30568
بازي هاي ساده اي که مي توانيد در خانه با کودکانتان انجام دهيد
آيا از اينکه فرزندتان کارهاي خوبي انجام نمي دهد، دادتان در آمده است؟ بايد دست از سخنراني برداريد و روش تربيتي خود را تغيير دهد و جالب کنيد. در خلال بازي مي توانيد مسووليت، صداقت، همدلي، صبر و ... را به کودک خود بياموزيد.

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش،اين روش بسيار کارساز است زيرا کودک متوجه نمي شود به او درس اخلاق مي دهيد و خيلي راحت آنها را قبول مي کند و به مرور ياد مي گيرد رفتار درست چيست و در موقعيت هاي مختلف چه واکنشي بايد نشان دهد.
1- قطار بسازيد!
روش بازي: براي اين بازي به چند جعبه مقوايي بزرگ نياز داريد که کودک و دوستانش بتوانند راحت داخل آن بنشينند. بعلاوه، ابزار کار نيز همچون کاغد رنگي، چسب، ماژيک، مداد رنگي، استيکر و ... به آنها بدهيد و از آنها بخواهيد تا هر کدام جعبه خود را به قطار تبديل کنند. هنگامي که آنها مي خواهند قسمت بيروني واگن خود را تزيين کنند و براي آن چرخ، پنجره يا ... بگذارند، آنها را راهنمايي کنيد تا با همکاري هم چند واگن پشت سر هم قطار را بسازند.
نکته آموزشي اين بازي: پشتکار. اين بازي که مبتني بر کار گروهي است، حس انجام، ادامه و به ثمر رساندن کاري را به کودک منتقل مي کند. کودک با اين بازي مي آموزد در نتيجه تلاش هاي خود به نتيجه خوبي مي رسد. مي آموزد براي رسيدن به هدف بايد تلاش کرد و در اين مسير از دوستان نيز کمک گرفت.
نکته اي براي والدين: توجه داشته باشيد، ممکن است کودک از اين بازي خوشش بيايد و بخواهد دوباره و دوباره آن را انجام دهيد. بنابراين، جعبه هاي را دور نريزيد.
2- بازي هاي شاد
روش بازي: روي کاغذهاي مربعي شکل، تصاوير مختلفي از چهره هايي را ترسيم کنيد که به نوعي ناراحت، عصباني، غمگين و بيمار هستند. کاغذها را داخل سبد بگذاريد. از کودک بخواهيد يکي از کاغذها را بيرون بياورد و چهره روي کاغذ را با پانتوميم بازي کند. به طور مثال، براي چهره «غمگين»، کودک بايد اداي گريه کردن در بياورد. وظيفه بچه هاي ديگر اين است تا از او بخواهند احساس بهتري داشته باشد. ابتدا آنها بايد از کودک سوال بپرسند؛ چرا غمگيني؟ چطور مي توانم به تو کمک کنم؟ و ... . کودکي که پانتوميم بازي مي کند، پاسخ سوال ها را مي دهد و کودکان ديگر سعي مي کنند براي داشتن احساس خوب به او راهکاريي ارايه کنند. به طور مثال، او را در آغوش بکشند يا به او بگويند متاسفم.
نکته آموزشي اين بازي: همدردي. همدردي يکي از بهترين فضيلت هاي انسان ها است. کودک تا زماني که احساس ناراحتي نداشته باشد، متوجه نمي شوند چگونه مي توانند به ديگران احترام و مهرباني خود را عرضه کنند.
نکته اي براي والدين: براي اين بازي بايد وسايل متنوعي همچون پلاستيک غذا، حيوانات پلاستيکي، جعبه کار پزشکي و ... در اختيار داشته باشيد. هر چه وسايل همدردي بيشتر در دست باشد، کودک با خلاقيت بيشتري به دوست خود کمک مي کند تا ناراحتي اش را فراموش کند. به طور مثال، اگر باند داشته باشد، مي تواند دست مثلا آسيب ديده خود را بانداژ کند.
3- بازي دور يا نزديک
روش بازي: يکي از کودکان را به عنوان يابنده انتخاب کنيد. او را به بيرون اتاق بفرستيد تا بچه هاي ديگر چيزي را در اتاق مخفي کنند. از يابنده بخواهيد وارد اتاق شود. از او بخواهيد مثلا توپ قرمز مخفي شده را بيابد. هنگامي که او به محل اختفاي توپ نزديک شد، با ضربه هاي سريع روي ميز بزنيد ولي اگر از محل دور مي شد، فاصله ضرب‌آهنگ ها را بيشتر و صدا را ضعيف تر کنيد. اين کار را بايد تا زماني انجام دهيد تا يابنده توپ موردنظر را بيابد.
نکته آموزشي اين بازي: همکاري. اين بازي حس همکاري را ميان کودکان تقويت مي کند. آنها با اين بازي مي آموزند که چگونه با همکاري هم مي توانند توپ قايم شده را بيابند و اين همکاري چقدر لذت بخش و شاد است.
نکته اي براي والدين: اين کار را مي توانيد با نشان دادن سرما يا گرما هم انجام دهيد. مثلا وقتي به محل نزديک مي شود، نشان دهيد گرمتان شده است يا اگر دور شد، نشان دهيد سردتان است.
4- بازي حدس کلمات
روش بازي: به نوبت از بچه ها بخواهيد چيزي در ذهن خود تصور کنند و آن را توضيح دهند. به طور مثال: «چيزي که من تصور کرده ام سبز رنگ است.» کودکان ديگر بايد حدس بزنند که آن چيست: «درخت!»، «تي‌شرت بابا!» يا .. . هر کس درست حدس بزند مي تواند کلمه اي در ذهن خود تصور کند.
نکته آموزشي اين بازي: صبر. کودکان با اين بازي صبر کردن را مي آموزند. اين بازي باعث مي شود تا کودکان ساکت و آرام بنشينند و به حرف هاي ديگران گوش کنند تا نوبتشان فرا برسد.
نکته اي براي والدين: انجام اين بازي در مکان هاي کسل کننده اي همچون فرودگاه براي کودکان سرگرم کننده و جالب است.
5- بازي احترام
روش بازي: از کودکان بخواهيد سه متر دورتر و در مقابل شما بايستند. هر مرتبه به بچه يک دستور بدهيد. «سارا، يک قدم جلو بيا» سارا بايد از شما بپرسد: « مامان، من مي تونم؟» و شما در پاسخ مي توانيد بگوييد: «بله، بيا.» يا «نه. نمي تواني». اگر پاسخ شما مثبت باشد، کودک بايد پيش از انجام دستور به شما بگويد: «ممنون». هر کودکي که يکي از اين مراحل را فراموش کرد يا بدون اجازه حرکت خود را انجام داد دوباره به ابتداي خط فرستاده مي شود. اين بازي را بايد تا زماني انجام دهيد تا کودکان به مادر برسند. مي توانيد به هر کدام از برنده ها اجازه دهيد نقش مادر را بازي کند.
نکته آموزشي اين بازي: احترام. اين بازي به کودکان مي آموزد چگونه بايد هميشه احترام يکديگر را حفظ کنند. اين بازي تعارفات رسمي که لازمه احترام اجتماعي است را به کودک مي آموزد.
نکته اي براي والدين: براي اينکه کودکان مراحل مختلف بازي را با هم قاطي نکنند (من نمي دانستم الان بايد تشکر کنم!)، پيش از آغاز بازي قوانيني براي بازي تعيين کنيد.
6- بازي گفتن حقيقت
روش بازي: اعضاي خانواده را دور هم جمع کنيد و به همه شرکت کننده ها اجازه تمام کردن جمله را بدهيد: «من ترسيدم وقتي ... »، پدر و مادر نيز مي توانند با گفتن کلمات خود جمله را تمام و در بازي شرکت کنند. («من ترسيدم وقتي رادين در مغازه قايم شد و نتوانستم او را پيدا کنم»). وقتي همه اين جمله را با داستان خود تمام کردند، سراغ کلمه يا عبارت نيمه تمام ديگري برويد. من خوشحال شدم .. من تعجب کردم ... و ...
نکته آموزشي اين بازي: صداقت. وقتي به کودک خود فرصت بيان احساساتش را مي دهيد، در واقع به او مي آموزيد مي تواند بدون ترس احساسات واقعي خود و حقيقت را بيان کند. کودکان با نگاه کردن به داستان هاي پدر و مادر ياد مي گيرند تا حقيقت را بگويند. هنگامي که بسيار شفاف و روشن سخن مي گويد و جلوي کودک از ديگر اعضاي خانواده حمايت مي کنيد، به طور غير مستقيم رفتار سالم و درست را به کودک آموزش مي دهيد.
نکته اي براي والدين: داستان هاي فرزند خود را به عنوان آغاز کننده بازي بعدي بازي در روزي ديگر يادداشت کنيد. به طور مثال: «آيا هنوز هم رعد و برق باعث وحشت تو مي شود؟» يا "آيا لحظه شاد ديگري را به خاطر مي آوري؟"
7- بازي پرتاب جوراب در سبد!
روش بازي: همه جوراب هاي تميز اهالي خانه را در اتاق نشيمن جمع کنيد. از کودک بخواهيد تا لنگه جوراب ها را بيابد. پس از جفت شدن همه جوراب ها به او بياموزيد تا آنها را در هم داخل کند و به شکل توپ در بياورد. سپس، چند متر دورتر چند جعبه کفش قرار دهيد و نام هر کدام از اعضاي خانواده را روي هر کدام از آنها بنويسيد. هدف از اين بازي اين است که کودک جوراب هر کس را در جعبه خودش پرتاب کند.
نکته آموزشي اين بازي: مسووليت. با اين بازي کودک را در انجام کارهاي خانه وارد کرده ايد و او مي آموزد هر کسي در خانه وظيفه اي براي انجام دادن دارد. هنگامي که کار خانه را به يک بازي مفرح تبديل کنيد حتي فرزندان کوچک تر نيز مشتاق مي شوند تا اين کار را انجام دهند.
نکته اي براي والدين: پس از انجام اين کار او را تشويق و تحسين کنيد که کارش را درست انجام داده است. شايد دفعه بعد، دوست داشته باشد در تا کردن ملافه ها به شما کمک کند!

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار