همراه اول
20. دى 1395 - 11:15   |   کد مطلب: 29620
کلید خوردن قهرمان پروری در ایران ؛ با آغاز طرح های استعداد یابی ورزشی
مسئول کمیته استعدادیابی فدراسیون کشتی کشورایجاد شناسنامه های پزشکی - ورزشی در باشگاه ها و کشف استعدادها را در استانها زیر بنای قهرمان پروری دانست و گفت:استان‌های پایلوت در اصل کار پیکر شناسی را انجام می‌دهند و نه به‌صورت سنت بلکه به‌صورت مدیریتی و سازمان‌یافته عمل می‌کنند .

 

به گزارش پایگاه خبری همدان ورزش، به دنبال بررسی احوالات کشتی در غرب کشور و استان همدان به گفت‌وگویی با مرد کشتی ایران حمید سیفی نشستیم .

 

حمید سیفی مسئول کمیته استعدادیابی فدراسیون کشتی کشور که عناوین مختلفی را در ویترین مدال‌های دارد و کارنامه درخشانی در این رشته دارد به خبرنگار ما گفت: مسئولیتی که در فدراسیون کشتی قبول کردم تلاش و تجربه‌ای وافر می‌طلبد و ما باید این نکته را در نظر بگیریم ، درزمینهٔ استعدادیابی دو فرآیند داریم  و با دو استعداد روبرو هستیم یکی آن‌که استعداد کشف‌شده و می‌خواهیم آن را بارور کنیم و دیگری آن است که اصلاً هنوز استعداد کشف نشده و کارآموز و ورزشکار ما تا حالا روی تشک کشتی نرفته است و وقتی ما داریم از کشتی صحبت می‌کنیم او در کلاس درس مشغول تحصیل یا در کوچه و پس‌کوچه‌های محله مشغول بازی فوتبال است و استعدادیابی در اصل وظیفه‌اش کشف و بازپروری و هدایت  این استعدادها است .

 

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازده کلاس‌ها کم است ادامه داد: در یک کلاس 60 نفرِ قاعدتاً باید حدود 40 نفر نتیجه خوب بگیرند اما در حال حاضر شاهد این رشد نیستیم و اعداد و ارقام ضعیف‌تری در باشگاه‌ها نشان داده می‌شود .

 

سیفی اظهار داشت : بر روی یک ورزشکار باید کارهای روان‌شناختی ، جامعه‌شناسی و ..........انجام شود و علاوه  بر آن ازلحاظ ژنتیکی مورد ارزیابی قرار گیرد که چه شجره‌نامه‌ای دارد و به لحاظ ارثی در کدام زمینه دارای استعداد است و بدین‌صورت صفت‌های شخصی و موروثی موردبررسی قرار می‌گیرد و شناسنامه پزشکی – ورزشی برای تک‌تک ورزشکاران ایجاد می‌شود و این ایده در حال انجام است و درصدد هستیم در اولین فرصت برای تمام ورزشکاران شناسنامه پزشکی – ورزشی تشکیل دهیم .

 

 

وی بابیان اینکه در حال حاضر بعضی از بچه‌ها در مراحل ابتدایی دارای ناهنجاری‌هایی هستند مثلاً در ستون فقرات دارای مشکل هستند و در مراحل اولیه  باید درمان شوند چون در سنین بالاتر فقط می‌توانیم کمک کنیم که بدتر نشوند و اصلاح آن‌ها خیلی سخت است .

 

حمید سیفی عنوان کرد: با استعدادیابی‌های موفق می‌توانیم قهرمان‌پروری کنیم  و مدال‌آورانی  پرورش دهیم که در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند و برای تکمیل شدن جورچین قهرمانی توانسته باشیم قدم  بزرگی برای او برداشته باشیم .  

 

وی با اشاره با سخن یکی از بزرگان گفت: همه سازمان‌ها محکوم‌به فنا هستیم  مگر اینکه خودمان را به‌روز کنیم و خودمان را در ساختار و تشکیلات به‌صورت عملیاتی انجام دهیم .

 

سیفی با تشکر از رئیس فدراسیون کشتی رسول خادم تصریح کرد: خادم جزو نوابغ کشتی در جهان است و در عرصه کشتی حرفی برای گفتن در دنیا دارد و امیدوارم در مسئولیتی  که به عهده من گذاشته‌اند بتوانم به بهترین شکل ممکن انجام دهم.

 

همدان پایلوت جشنواره‌های ورزشی

 

رئیس کمیته استعدادیابی فدراسیون کشتی گفت: غرب کشور در عرصه کشتی استعدادهای ناشناخته‌ای دارد و آزمونه جشنواره ورزش‌های همگانی است .

 

وی در خصوص این جشنواره‌ها اظهار داشت : ما در ورز ش به این نقطه رسیدیم که باید کارکنیم و چند استان در این زمینه پیشرو هستند که همدان هم جزو آن‌ها است .

 

 

سیفی ادامه داد: استان‌های پایلوت  در اصل کار پیکر شناسی را انجام می‌دهند و نه به‌صورت سنت بلکه به‌صورت مدیریتی و سازمان‌یافته عمل می‌کنند .

 

وی گفت ما در تمام استان‌ها به  نخبه آن استان اعتماد می‌کنیم تا مسئول استعدادیابی شود و نخبه آن رشته را گزینش کند و در جشنواره حضور یابند و برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های متفاوت و درنهایت شرکت در جشنواره بزرگی در تهران و در هر وزن 3 تا 4 نفر انتخاب شوند و بدین‌صورت استعداد پروری کنیم .

 

انتهای پیام/

تنظیم کننده : محبوبه اکبری

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار