همراه اول
18. مهر 1395 - 8:25   |   کد مطلب: 28529
همدان یکی از قطب‌های اصلی ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای درکشور
ورزش باستانی و زورخانه ای قدمتی دیرینه دارد و تنها ورزشی است که آغاز آن با نام اهل بیت است و با نام اهل بیت هم خاتمه می یابد.

به گزارش همدان ورزش؛ ورزش های باستانی و زورخانه ای در همدان قدمت دیرینه ای دارد و بزرگان زیادی در این رشته آموزش دیده اند و شاگردان زیادی در همدان تربیت کرده اند. اهمیت این رشته ورزشی ما را بر آن داشت تا به آموزش این رشته در سنین پایه بپردازیم .

 

کاظمی روشن یکی از پیشکسوتان رشته باستانی در همدان در گفتگو با خبرنگار ما اظهارداشت: ورزش باستانی که اخیرا ورزش پهلوانی نام گرفته است ورزش آبا و اجدادی ما است و وقتی تاریخ را ورق می زنیم می بینیم خیلی از رشته های ورزشی که در حال حاضر مخاطبان زیادی دارند در زمان های گذشته اصلا وجود نداشتند و وارداتی هستند اما رشته باستانی و زورخانه ای از دیرباز در ایران کهن وجود داشته است .

 

وی ادامه داد: رشته باستانی ورزش جوانمردی فتوت و گذشت و ایثار است و قتوا در دل این ورزش نهفته است واگر این آیتم ها را از این ورزش برداریم بی ارزش می شود .

 

 

کاظمی روشن بیان داشت: ورزش باستانی براای زنده نگه داشتن نام اهل بیت است و ورزشی است که با نام اهل بیت آغاز می شود و با نام اهل بیت هم تمام می شود .

 

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص این رشته گفت: مسئولان باید توجه بیشتری به این رشته کهن داشته باشند و آن را احیا کنند .

 

پیشکسوت همدانی در ارتباط با آموزش های زورخانه ای در همدان عنوان کرد: در حال حاضر دو زورخانه شاه مردان و بلوار شهید چیت سازیان روزهای یکشنبه و سه شنبه برای آموزش نونهالان  و زورخانه پهلوان علی میرزا در روزهای دوشنبه و چهارشنبه برای بزرگسالان زیر نظر مربیان مجرب و با تجربه دایر است.

 

 

کاظمی روشن در خصوص آموزش نونهالان از سنین پایین گفت: با توجه به اینکه ورزش باستانی یک ورزش سنگین است و ورزش سبکی نیست باید آن را از سنین نوجوانی آغاز کرد و آن هم نه هر نوجوانی بلکه باید استعدا یابی شوند و کسانی که آمادگی بدنی دارند انتخاب شوند . زیرا تنها علاقه در این رشته شرط نیست و ورزشکار باید از لحاظ فیزیکی بدن او جواب دهد.

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار