همراه اول
10. شهريور 1397 - 9:16   |   کد مطلب: 28503
بهترین رژیم غذایی کدام است؟ خام، وگان، گیاهخواری یا پالئو؟

در طول ۱۵ سال گذشته، من مواد غذایی را به روش‌های بسیار مختلفی امتحان کرده ام. من بدنم را با تمام رژیم‌های غذایی عمده در دنیا به چالش کشیده ام: از بزرگ شدن با رژیم غذایی استاندارد آمریکا (SAD)، نحوه غذا خوردن به شکل یک وگان و حالا هم یک رژیم غذایی پالئو! من اطلاعات بسیار زیادی از طریق تحقیق و گوش دادن به صدای بدن خودم، جمع آوری کرده ام.

تجربه رژیم‌های غذایی مختلف، آگاهی مرا نسبت به اینکه چگونه مواد غذایی خاص بر بدنم تاثیر می‌گذارند افزایش داد. بعنوان یک نوجوان که در غرب میانه بزرگ می‌شدم، من درد معده را بصورت روزانه و هر زمانی که هر نوع گوشتی می‌خوردم تجربه می‌کردم. بنابراین تصمیم گرفتم دست از خوردن گوشت بردارم و سپس در خانواده، به من لقب گیاهخوار دادند. من حالا می‌دانم که مسئله، فقط خوردن گوشت نبود، بلکه این واقعیت بود که من بجای گوشت ارگانیک گاو علف خوار! (که در حال حاضر می‌توانم از آن لذت ببرم) گوشت کارخانه‌ای می‌خوردم.

بعد از کالج و رفتن به کالیفرنیا، من یک هیپی واقعی شدم و به «انقلاب وگان» پیوستم. پیش گرفتن روش غذا خوردن وگان، تغییر بزرگی برای من بود. این، یکی از شگفت انگیزترین تجربه‌ها برای بدنم بود، هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی. تقریبا پس از ۲ سال خامخواری کامل و تبدیل شدن به یک وگان صد در صد، من توانستم بدنم را از سموم بسیاری که بخاطر سال‌ها زندگی کردن در غرب میانه با رژیم متداول آمریکایی‌ها و همچنین از هنگامیکه یک گیاهخوار بسیار ناسالم بودم که عمدتا یک رژیم غذایی کم چرب و پرکربوهیدارت می‌خوردم، در بدنم جمع شده بودند، پاکسازی کنم.

در این زمان، من از اینکه غذا چگونه از نظر فیزیکی، ذهنی و احساسی بر بدنم تاثیر می‌گذارد نیز آگاه شدم و برای اولین بار، از اصول اخلاقی و سیاست سیستم غذایی مان مطلع شدم. من در حال حاضر از سبک زندگی سرخپوستان (پالئو) پیروی می‌کنم، و یکبار دیگر، احساس واقعا شگفت انگیزی دارم!
خوردن به سبک سرخپوستان، سیستم گوارش مرا بطور کامل پاک کرده است، به من انرژی پایدارتری می‌دهد، و مرا از هوس‌های عمده‌ی شیرینی‌جات خلاص کرده. من می‌دانم این، چیزی است که بدنم در حال حاضر به آن نیاز دارد. و احساس خوبی دارم که به آنچه به من می‌گوید، احترام می‌گذارم.

من اعتقاد راسخی دارم که بدن هر کس، متفاوت است. از طریق تجربیات و دانش خودم، من حالا درک می‌کنم که هر کس، منحصر بفرد است و فقط خودش می‌تواند واقعا بفهمد که چه غذاهایی برای کامل کردن سلامت و تندرستی‌اش در زندگی بهترین خواهد بود. اما حالا من تصمیم گرفتن تا در این مطلب، توضیحی مختصر از برخی از سبک‌های غذا خوردن که در طول چند سال گذشته محبوب شده اند، بیان می‌کنم.

پالئو

رژیم غذایی پالئو در طول سال‌های گذشته از طریق ارتباطش با کراس فیت، بطور فزاینده‌ای محبوب شده است. اما این روش غذا خوردن، هزاران سال است که وجود دارد. ایده‌ی اصلی در پشت این رژیم غذایی، آن است که شما مواد غذایی را در طبیعی‌ترین حالتشان می‌خورید، مانند گوشت، تخم مرغ، سبزیجات، گیاهان غده‌ای، توت‌ها، میوه‌ها، آجیل، دانه‌ها و چربی‌های سالم (روغن نارگیل و یا کره آب شده). شما از خوردن لبنیات، حبوبات، تمام انواع غلات و غذاهای فراوری شده اجتناب می‌کنید، زیرا طبیعت، این مواد غذایی را به روشی که به راحتی برای خوردن در دسترس باشد فراهم نمی‌کند.

سبک زندگی پالئو، به شدت خوردن غذاهای ارگانیک، گوشت گاو علف خوار، مرغ و تخم مرغ محلی، روغن ماهی، مقدار قابل توجهی چربی‌های سالم، غذاهای فراوری نشده و حذف قند را ترویج می‌دهد. همچنین افراد را تشویق می‌کند که فعال باشند و برای لذت بردن از فضای باز وقت پیدا کنند، و با بدنشان یکی شوند. دو تن از رهبران مورد علاقه‌ی من در جنبش پالئو، دایان سانفیلیپو از Balance Bites و مارک سیسون از Mark’s Daily Apple هستند.

گیاهخواری

این رژیم غذایی، قرن‌هاست که در سراسر جهان اجرا می‌شود اما در طول دهه ۱۹۸۰ با اولین نسخه از کتاب «رژیم غذایی برای یک سیاره کوچک» توسط فرانسیس مور، محبوبیت پیدا کرد. او ایده سالم‌تر غذا خوردن برای بدنتان را با سالم‌تر خوردن برای این سیاره ترکیب کرد. گیاهخواران محض، هیچ نوع گوشتی مانند گوشت گاو، مرغ، گوشت حیوانات وحشی یا ماهی نمی‌خورند. اما همچنان از فراورده‌های فرعی حیوانات مانند تخم مرغ، شیر، پنیر، ماست و کفیر که شکلی از پروتئین هستند، استفاده می‌کنند. توفو و غلات مختلف نیز به شدت در این رژیم غذایی توصیه می‌شوند. در پیش گرفتن یک سبک زندگی گیاهخواری، یک راه عالی برای گذار به یک رژیم غذایی وگان است.

وگان

تبدیل شدن به یک وگان، فقط در مورد مواد غذایی نیست که می‌خورید، بلکه یک سبک زندگی است. وگان‌ها از مصرف هر نوع محصول یا فراورده فرعی حیوانی هم پرهیز می‌کنند. بنابراین رژیم غذایی آنها از سبزیجات، میوه‌ها، آجیل، دانه‌ها، حبوبات، غلات، غذاهای تخمیر شده و محصولات مبتنی بر سویا (سویا باید در حد اعتدال مصرف شود) تشکیل می‌شود. آنها همچنین لباس‌های تولید شده از حیوانات (خز و چرم) را هم نمی‌پوشند و از محصولاتی استفاده می‌کنند که روی حیوانات آزمایش نشده و با بهره برداری از آنها تولید نشده باشد.

وگانیسم در طول ده سال گذشته، محبوبیت زیادی به دست آورده و فراتر از آن چیزی است که شما روی بشقابتان قرار می‌دهید. سازمان‌های زیادی وجود دارند که در مورد اثراتی که زراعت کارخانه‌ای روی این سیاره می‌گذارد آموزش می‌دهند، و به دنیا نشان می‌دهند که با مصرف بیش از حد ما و تولید انبوه محصول، چه اتفاقی خواهد افتاد. وگانیسم در میان ورزشکاران نیز محبوب شده است.

غذاهای خام

این سبک از خوردن شامل غذاهایی است که صد در صد خام هستند، عمدتا میوه‌ها و سبزیجات یا مواد غذایی که بالاتر از ۴۷ درجه سانتیگراد حرارت ندیده باشند. غذا خوردن بصورت عمدتا خام، معمولا با صد در صد وگان بودن مرتبط است. اما افراد بسیاری وجود دارند که از یک رژیم غذایی خام پیروی می‌کنند اما شیر خام ارگانیک و غیر پاستوریزه، تخم مرغ و گوشت خام نیز مصرف می‌کنند.

در پیش گرفتن یک سبک زندگی با رژیم غذایی خام، یک راه عالی برای سم زدایی و پاکسازی سیستم بدن شماست. از آنجا که مواد غذایی در این رژیم، پخته یا بشدت فراروی نشده اند، بدن شما تمام مواد مغذی، آنزیم‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی را برای جذب سریع‌تر و تولید انرژی جذب خواهد کرد.

در آخر باید بگویم هر سبک تغذیه‌ای که باشد، من از انتخاب میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک، گوشت گاو ارگانیک علف خوار، مرغ و تخم مرغ ارگانیک محلی، و محصولاتی که از مواد تشکیل دهنده ارگانیک، تجارت مشروع، و با حداقل فراروی تهیه شده اند، حمایت می‌کنم. در هنگام خرید زیرک باشید و روی شرکت‌ها و محصولات تحقیق انجام دهید. همیشه مطمئن شوید از فروشگاه مواد غذایی ارگانیک محلتان و بازارهای کشاورزان تا حد ممکن حمایت می‌کنید. در پیش گرفتن یک سبک زندگی سالم از طریق غذاهایی که می‌خورید، سلامت بهتر بدن، ذهن و روح شما را به دنبال خواهد داشت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار