همراه اول
7. مهر 1395 - 9:01   |   کد مطلب: 28423
در آستانه دیدار ایران – کره جنوبی
دوئل احساس در شب تاسوعای حسینی
دوئل احساس در شب تاسوعای حسینی
همزمانی شب تاسوعای امسال با دیدار ایران – کره جنوبی و تشکیل حسینه عاشورایی 100 هزار نفری ، فرصت مناسبی برای انتقال پیام عاشورا به میلیونها بیننده تلویزیونی سراسر دنیاست .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از طوبی گلستان؛ همزمانی دیدار حساس ایران – کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه با شب تاسوعای حسینی برای مردم شریف ایران که هم عاشق امام حسین (ع) و برادرش حضرت ابوالفضل العباس (ع) هستند و هم دوستدار پیروزی تیم ملی فوتبال ایران بر کره جنوبی و حضور در جام جهانی ، این روزها بخش هایی از مردم و جامعه را دچار پارادوکس کرده است .

به عنوان کسی که سالهاست عاشق ورزش فوتبال هستم و کلیه دیدارهای داخلی و بازیهای تیم ملی را سرسختانه دنبال می کنم ، نکاتی را عرض می کنم .

نکته اول؛ برنامه بازیهای مقدماتی جام جهانی توسط فیفا و طبق تاریخ میلادی تعیین می شود و همه کشورهای عضو فیفا موظفند طبق این برنامه بازیهای خود را انجام دهند که بعضا این بازیها در کشور ما با برخی مناسبتهای مذهبی مهم مثل تاسوعا و عاشورا یا شب احیا همزمان می شود .

نکته دوم ؛ همگان محرم سال 1378 را بیاد دارند زمانی که تیم فوتبال استقلال با هدایت مرحوم ناصر حجازی شب تاسوعا با تیم دالیان چین در ورزشگاه آزادی در مرحله نیمه نهایی جام باشگاههای آسیا بازی کرد . در آن دیدار یکصد هزار نفر به ورزشگاه آزادی آمدند و بجای تشویق و کف و سوت ، همراه با بازیکنان استقلال مشغول عزاداری شدند .

نکته سوم ؛ عزاداری در برخی دیگر از مناسبتها نیز سابقه دارد و در سالهای گذشته نیز شاهد بودیم که قبل از بازی پرسپولیس و صبا وآستانه محرم و بیاد هادی نوروزی در ورزشگاه آزادی مراسم عزاداری برگزار شد و حتی مجید بنی فاطمه نیز بین دو نیمه دربی سال گذشته مداحی کرد.

photo 2016-09-27_11-04-02

نکته چهارم ؛ مردم فهیم ایران بدرستی درک کرده اند که در مناسبتهایی که با ایام محرم و تاسوعا و عاشورا همزمان می شود رعایت شئونات این ایام را نموده و سفیر خوبی برای انتقال پیام عاشورا به کل دنیا هستند . یکی از اهداف عاشورا انتقال پیام آن به دنیاست و بنظر من حال که دیدار ایران- کره جنوبی همزمان شده با شب تاسوعا و رسانه های زیادی در دنیا آن را پخش و میلیونها بیننده تلویزیونی هم آن را تماشا می کنند ، ما بتوانیم از این ظرفیت فرهنگ عاشورایی و ایستادگی بر آرمانهای اسلامی را به کل دنیا مخابره کنیم .

نکته پنجم ؛ مسئولان زحمتکش فدراسیون فوتبال نیز تمام تلاش خود را کردند تا این بازی را به زمانی دیگر موکول کنند اما امکان آن تقریبا صفر است .

رئیس فدراسیون فوتبال در این زمینه گفت: ما در این زمینه جلساتی را با مسئولان AFC و حتی رئیس فیفا داشتیم. AFC از ما خواست اگر پیشنهادی برای تغییر در برنامه این بازی داریم آن را مطرح کنیم. تنها راه این است که بازی را در آخرین روز فیفادی برگزار کنیم، چرا که اگر قرار باشد در روزی غیر از فیفادی بازی انجام شود ایران و کره نمی‌توانند از ملی پوشان خود استفاده کنند.

مهدی تاج افزود: چنانچه قرار باشد بازی را دو روز زودتر انجام دهیم آن وقت فاصله بازی‌مان با ازبکستان و کره خیلی کم خواهد شد. به طور مثال باید پنجشنبه با ازبکستان بازی کنیم و روز یکشنبه با کره که به نظرم شدنی نیست. در هرصورت اگر قرار باشد بازی در تاریخ اعلام شده برگزار شود ما صحبت‌های لازم با شورای تأمین را خواهیم داشت.

وی اشاره کرد: اگر مجبور شویم در تاریخ اعلام شده به میدان برویم حتما در ورزشگاه آزادی مراسم عزاداری با حضور 100 هزار هوادار خواهیم برگزار کرد. اتفاقی که پیش از این نیز در ورزشگاه آزادی رخ داده و ما مراسم عزاداری خیلی خوبی برگزار کرده‌ایم.

photo 2016-09-27_11-04-07

نکته ششم ؛ قرار بود بازی ایران – کره جنوبی ساعت ۹ شب برگزار شود که ساعت آن به 18:15 دقیقه انتقال پیدا کرد تا هواداران هم به عزاداری روز تاسوعا برسند و هم به عزاداری شب عاشورا. معمولا عزاداری مردم ایران از ساعت 8 شب به بعد آغاز می شود و اگر بازی ساعت 6 شروع شود می توان امیدوار بود که علاقه مندان به تیم ملی ایران هم بتوانند بازی را تماشا کنند و هم به عزاداری خود برسند .

photo 2016-09-27_11-03-59

نکته هفتم ؛ انسان تبلور موجودی انتخابگر و دارای اختیار است ؛ باید قبول کنیم که فقط قشر خاصی به ورزش فوتبال علاقه مندند و خیلی از افراد هم هستند که با نگاه به شرایط برای خود الویت دارند و خیلی ها هم در عزاداری شرکت می کنند ؛ نگارنده حقیر معتقد است که هموطنان ایرانی عزیز در شب تاسوعای امسال بهترین تصمیم را خواهند گرفت.

نویسنده : جواد عموزاد – روزنامه نگار

دیدگاه شما

آخرین اخبار