همراه اول
28. شهريور 1395 - 10:25   |   کد مطلب: 28311
دستی از جنس طلا که غیرت دخترانه آن را نگاه داشت/ قهرمان ایرانی جودوی آسیا اسطوره زنان ورزشکار جهان اسلام
مریم بربط بانوی محجبه و ملی پوش همدانی که از دست دادن با یکی از مسوولان مسابقات جودو آسیا در هند به هنگام اهدای مدال نقره خودداری کرد و مدال با ارزشی را برای مردم شهرش به ارمغان آورد .

به گزارش همدان ورزش؛  مریم بربط بانوی با اخلاق و محجبه همدانی متولد 1377 در همدان که  از دوران کودکی ورزش را شروع کرد  و پدر وی و برادرش  مشوق این بانوی ورزشکار در ورزش  هستند . 

 

 

پدراین بانوی همدانی کشتی گیر با تجربه ای است و   برادر وی هم  نیز کشتی گیر جوان و با تجربه ای هستند و میتوان گفت تمام اعضای خانواده ورزشکار هستند .

 

 

مریم بربط جودوکار همدانی وزن ۷۰- کیلوگرم تیم بانوان کشورمان به یک نشان نقره با ارزش در مسابقات در دهمین دوره رقابتهای جودو نوجوانان آسیا دست پیدا کرد.

 

 

وی دور نخست استراحت داشت و سپس «دپوشرا» از هند را شکست داد و به نیمه نهایی راه پیدا کرد. این نماینده تیم بانوان «آرونا جانگلدینا» از قزاقستان را از پیش رو برداشت و به دیدار نهایی راه پیدا کرد. بربط برای کسب مدال طلا «نانامی آساهی» از ژاپن را پیش رو داشت که بازنده تاتامی را ترک کرد و به نشان نقره دست پیدا کرد.

 

 

آنچه که این مدال را برای بنوی همدانی با ارزش کرد امتناع وی از دست دادن با مسئول اهدای مدال ها در پایان مسابقات بود که غیرت و حجاب بانوی ایرانی را به نمایش گذاشت .

 

 

مریم بربط در گفتگو با خبرنگار همدان ورزش اظهار داشت : چون حرکات و فنون جودو کشتی شبیه هم است علت روی آوردن من به جودو کشتی گیرانی بودند که در منزل ما حضور داشتند.

 

 

بانوی محجبه همدانی افزود: حدود 5 سال است به طور حرفه ای جودو کار می کنم و در اولین سال رده سنی نوجوانان اول شدم و به هونگ کونگ اعزام شدم و دومین سال هم اول شدم و بعنوان بهترین بازیکن انتخاب شدم و در مسابقات آسیایی تایلند پنجم شدم .

 

 

امسال نیز برای  سومین سال متوالی در کشور اول شدم و توانستم در مسابقات دهمین دوره رقابتهای جودو نوجوانان آسیا شرکت کنم و مدال نقره را کسب کنم .  

 

 

بربط بیان داشت: رشته جودو هنر المپیک است و علاقه زیادی به این رشته دارم و رشته ای است که اعزام مسابقات جهانی المپیک هم دارد اما بانوان مسلمان به علت محدودیت حجاب نمی توانند در این مسابقات شرکت کنند . و فقط در مسابقات آسیایی می توانند شرکت کنند .

 

ورزشکار همدانی گفت: امیدوارم روز ی تمام بانوان مسلمان بتوانند در این مسابقات هم شرکت کنند و مهارت و قدرت خود را در رقابت های مسابقات جهانی المپیک هم محک بزنند .

 

 

مریم بربط با اشاره به نقش مهم مربی خود خانم کرمی ( مربی با تجربه و پیشکسوت همدانی ) تشکر ویژه ای از این مربی همدانی کردند و نقش وی را در موفقیت های خود بی بدیل دانستند.

 

 

بانوی همدانی در خودداری خود هنگام اهدای مدال در مسابقات آسیایی در هند گفت: در همه جای دنیا هنگام اهدای مدال مسئول با تمام ورزشکاران دست می دهد و این در همه جای دنیا مرسوم است .

 

 

اما بانوان مسلمان معمولا از دست دادن با آن ها امتناع می کنند و من هم طبق اعتقادات و باورهایی که داشتم از این کار امتناع کردم و بعد دستم را به نشانه ادب  و احترام روی سینه ام گذاشتم و بعد از اهدای جوایز برای ایشان توضیح دادم که این کار بنده را بی ادبی و بی احترامی به خود ندانند و وی هم خیلی استقبال کردند.

 

 

وی درباره واکنش ورزشکاران به این کار افزود: تمام ایرانی ها که آن جا حضور داشتند خوشحالی کردند جون خیلی از بانوان کشورهای مسلمان حواس شان هنگام اهدای مدال و لوح پرت می شود و دست می دهند .

 

 

مریم بربط در باره مسابقات هند گفت: اکثر کشورهای خارجی و قزاق و مغول و .............در این رقابت ها حضور داشتند . تمام کشورهایی که در رشته جودو حرفی برای گفتن داشتند و بنده بعنوان اولین نفر و تنها ورزشکاری که در مسابقات آسیایی شرق توانست مدال بگیرد حضور داشتم و بقیه در غرب آسیا مدال کسب کردند .

 

 

وی در پایان از داشتن حجاب خود ابراز خوشحالی کرد و گفت : حجاب اصلا محدودیت ایجاد نمی کند.

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار