همراه اول
15. شهريور 1395 - 9:02   |   کد مطلب: 28169
«بنا» بماند بهتر است یا برود؟/ بهترین گزینه جانشینی بنا در تیم ملی
خداحافظی احساسی و قابل پیش بینی محمد بنا در جامعه کشتی بازتاب‌های مختلفی داشت و حتی تا اعلام گزینه‌های جانشینی وی هم پیش رفت.

مشرق: آقای خاص کشتی و شاید ورزش ایران که چهار سال پیش این موقع حسابی دور و برش شلوغ بود و نتیجه حیرت انگیز و شاهکارش در المپیک لندن به یکی از نقاط درخشان تاریخ ورزش ایران تبدیل شده بود، در اقدامی قابل پیش بینی و بدون اطلاع و هماهنگی با شورای فنی و مقامات فدراسیون از تیم ملی استعفا داد و اعلام کرد دیگر به کشتی بر نخواهد گشت.

 
در واقع پایان بازیهای المپیک 2016 ریو به وداعی‌تلخ برای محمد بنا تبدیل شد. پایانی دراماتیک که آقای خاص هیچگاه آن را فراموش نخواهد کرد. حتی شیرینی خاطرات و افتخارات المپیک لندن هم مرهم تاثیرگذاری برای او نبود و سرمربی کاریزماتیک کشتی فرنگی ایران چاره ای جز خداحافظی با این عرصه نداشت.
 

این تصمیم محمد بنا در جامعه کشتی بازتاب های مختلفی داشت و حتی تا اعلام گزینه های جانشینی وی هم پیش رفت. هر چند شورای فنی اعلام کرده که پس از جلسه هفته آینده در این خصوص تصمیم گیری خواهد کرد اما بعید به نظر می رسد این بار هم بنا کوتاه بیاید و از خداحافظی‌اش دست بکشد.

 
 
اعتصامی: بابک و پازاج بعد از بنا در اولویت هستند/بعد از لندن هم همین حرف را زد ولی برگشت
 
 
یداله اعتصامی در گفت و گو با مشرق درباره محمد بنا و خداحافظی اش از دنیای مربیگری اظهار داشت: نزدیک به 40 سال است که بنا را می شناسم. ما از دوران جوانی با هم رفاقت داشتیم و او از همان دوران یک جوان احساسی و بسیار دوست داشتنی بود و توانست نایب قهرمان جهان هم بشود ولی بعد بنا بر دلایلی از ایران رفت و پس از مدتی به کشور برگشت و در این سال‌ها خدمات زیادی به کشتی فرنگی مملکت ارائه کرد تا یکی از چهره های ماندگار کشتی فرنگی کشورمان لقب بگیرد.
 
وی ادامه داد: بنا برخلاف ظاهرش و اینکه در کارش شاید کمی خشن به نظر برسد، انسانی بسیار رئوف و مهربان است که علاقه زاید به کارش دارد و حتی حاضر است تا دینار آخر پول جیبش را هم صرف تیمش کند تا موفق شود. اینکه چرا این تصمیم را گرفته من در کنارش نبوده و نمی دانم که دلیلش چیست ولی او بعد از موفقیت با تیم فرنگی در لندن هم چنین تصمیمی گرفت و حالا هم با اینکه نمی توان گفت تیم کشتی فرنگی مان شکست صددرصد داشت و باید آن را ناکامی دانست نه شکست ولی بار دیگر می بینیم که این تصمیم را گرفته است. شاید بخشی از این تصمیم به خاطر انتقاداتی بوده که افرادی همچون من یا فدراسیون نسبت به نتایج رقم خورده ارائه کرده اند.
 
کشتی فرنگی بار دیگر بی مربی شد!کارشناس کشتی کشورمان در ارتباط با اینکه از چند ساعت بعد از اعلام خداحافظی اسامی گزینه های جانشینی مطرح شده است، به مشرق گفت: بایستی صبر کرد. اصلا هنوز گزینه ای مطرح نیست. باید صبر کرد تا رسول خادم از فرانسه برگردد ولی تا جایی که من اشراف داشتم در گفته های خادم در طول یک سفر، ایشان وقتی قهرمانی تیم کشتی فرنگی در مسابقات جهانی قزاقستان رقم خورد از نتیجه رقم خورده ابراز رضایت می کردند. آن زمان حسن بابک مدیر فنی تیم ملی بود و احد پازاج هم سرمربی آن بود. خادم در آن برهه معتقد بود که کادر فنی کار را سیستماتیک و فنی جلو می برد ولی حالا نمی دانم بعد از آن تعویضی که کردند هنوز هم راه برای احد پازاج و حسن بابک باز است یا نه.
 
اعتصامی در این باره که این رفت و آمدها در کادر فنی تیم ملی کشتی چه سود و زیانی برای کشتی مان دارد بیان داشت: قطعا این به سود کشتی نیست و برای آن زیانبار است. بنا هم الان گفته می روم ولی قطعا باز هم دلتنگ کشتی خواهد شد و قطعا دوباره برمی گردد. شاید اگر یک سال دیگر به سراغش بروند دوباره برگردد چون او عاشق کشتی است و ای کاش بنا احساسی عمل نمی کرد و حالا که یک ناکامی در ریو داشت اگر بتواند یک تیم جوان یکدستی را مدنظر قرار بدهد و روی آن کار کند تا المپیک بعدی موفق می شود و ای کاش او می توانست کنار حسن بابک و احد پازاج همکاری کنند و قایق شکسته کشتی فرنگی را بازسازی کرده و آن را به سرمنزل مقصود برسانند.
 
وی در این باره که بنا عنوان کرده سن و سالش تا المپیک بعدی به 62 سال می رسد در آن سن نمی تواند مثل حالا در خدمت کشتی باشد حرف بنا را تأیید کرد و توضیح داد: قاعدتا وقتی سن و سال انسان بالا می رود شاید آن نیروی جوانی را نداشته باشد که کنار تیم بدود و با تیم تمرین کند و افکار خاص خودش را داشته باشد. محمد بنا به نوعی درست می گوید و شاید حضور مربیان جوان و انرژیک بتواند کمک بهتری به کشتی بکند. این یک مسأله شخصی است و اگر هم من هر حرفی زدم وظیفه ام بود که در پخش شبکه سوم سیما حقایق را به مردم بگوییم. این انتقادات چیزی از ارزش های فنی و دانش او در کشتی کم نمی کند و ما نباید به این راحتی محمد بناها را از دست بدهیم.
 

اعتصامی در ارتباط با اینکه گفته می شود حسن رنگرز محتمل ترین گزینه برای جانشینی بنا به شمار می رود بیان داشت: هم حسن رنگرز و شاید هم حمید سوریان بتوانند هدایت تیم ملی کشتی را در دست بگیرند ولی باید در نظر داشت که بحث تجربه هم وجود دارد و باید در کادر فنی تیم ملی از نفراتی استفاده شود که بار فنی  تجربی بالایی داشته باشند و این تجربه را حسن بابک، احد پازاج و کسانی که با تیم ملی کار می کردند بعد از محمد بنا در اولویت هستند ولی ای کاش که اتاق فکر درستی ایجاد می شد و کسانی می آمدند و کار می کردند که هم عشق این کار را داشتند و هم دانش آن را.


کشتی فرنگی بار دیگر بی مربی شد!علی آبادی: عده ای از آب گل آلود کوسه می خواهند/بنا باید بماند تا خادم برگردد

 
رحیم علی آبادی پیشکسوت و قهرمان کشتی و عضو شورای فنی کشتی فرنگی نیز در گفت و گو با مشرق، درباره خداحافظی محمد بنا از دنیای مربیگری اظهار داشت: این کار بنا درست نبود. او باید تا بازگشت رسول خادم صبر می کرد و بعد از صحبت با او و شنیدن برنامه های فدراسیون برای آینده خودش و کشتی تصمیم گیری می کرد. بنا عجله کرد. حتم دارم او از فشار افکار عمومی تحت تأثیر قرار گرفته است.
 
وی افزود: دوست نداریم کسی که 12 سال برای کشتی این مملکت زحمت کشیده را به راحتی از دست بدهیم. او می تواند باشد و مدیرت کند یا مربی پرورش بدهد. حتما مربیانی هستند که دوست دارند کنار بنا باشند و از دانش بالای فنی اش و نوع مدیریتش در کشتی درس بگیرند و آن را سرلوحه کارشان کنند.
 
پیشکسوت کشتی فرنگی ادامه داد: کشتی دو سر برد و باخت دارد و قرار نیست تیمی که در المپیک نتیجه نگرفته در المپیک بعدی هم نتیجه نگیرد یا برعکس اگر نتیجه گرفت حتما در المپیک بعدی هم همان را تکرار کند. بنا باید صبر داشته باشد تا در شرایطی بهتر از کشتی خداحافظی کند. البته او قراردادش تا 2016 بود ولی این هم دلیل نمی شود که بدون صحبت با رییس فدراسیون کنار بکشد.
 
علی آبادی اضافه کرد: بنا می تواند مدتی استراحت کند مانند خیلی از دیگر مربیان و کشتی گیرانی که در این مدت برای المپیک تلاش شبانه روزی داشتند و حالا مشغول استراحت هستند. بعد دوباره می تواند به کشتی برگردد و کارش را به شکلی دیگر ادامه دهد. او نباید فضا را برای آنهایی که می خواهند از آب گل آلود کوسه بگیرند مهیا کند.
 
این مربی کشتی در ارتباط با موضوع سن و سال بنا و اینکه گفته نمی تواند با این وضعیت به کار مربیگری ادامه دهد گفت: اصلا بحث سن و سال در کشتی مطرح نیست. مربی حتما نباید با کشتی گیرش سرشاخ شود و می تواند با مدیریت در تیم و با همکاری سه مربی جوان کارش را پیش برد.
 
به گزارش مشرق، چیزی که واضح و مشخص است اولویت موفقیت تیم کشتی فرنگی در عرصه جهانی و المپیک بر تصمیمات شخصی است و امید می رود این رشته پر پتانسیل برای مدال آوری در المپیک با درایت رسول خادم که اتفاقا امروز (یکشنبه) پس از سال ها ایران را در هیئت رئیسه جهانی صاحب کرسی کرد و همدلی پیشکسوتان کشتی فرنگی به جایگاه واقعی و اصلی خود برسد و محمد بنا هم از خداحافظی با دنیای کشتی کوتاه بیاید و از تجربیاتش در تربیت مربیان و قهرمانان کشتی استفاده کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار