همراه اول
8. شهريور 1395 - 14:47   |   کد مطلب: 28111
المپیک 2016 با همه تلخی و شیرینی هایش به پایان رسید و آنچه در رژه کاروان ایران در المپیک ریو بیش از هر چیز چشم‌ها را خیره کرد حجاب بانوان تیراندازی همدان در این رقابت ها بود تا بار دیگر تیرانداز استان در المپیک تاریخ ساز شوند.

در آیه ۵۹ سوره مبارک احزاب می خوانیم: یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاء الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا. «اى پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو پوشش‌های خود را بر خود فروتر گیرند این براى آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند [به احتیاط] نزدیک‌تر است و خدا آمرزنده مهربان است»

بر اساس این آیه از قرآن کریم، فلسفه پوشش نه به خاطر مردان بلکه به خاطر بهتر شناخته‌تر شدن زن است و برای این است که آنان از تعرض هوسرانان آزار نبینند. درواقع نوع لباس مردم در جامعه، می‌تواند معرف شخصیت، مکتب و هدف آن‌ها باشد.

اگر اسلام مخالف حضور اجتماعی زن بود، هرگز حجاب را برزنان واجب نمی‌نمود. بنابراین حجاب یعنی اجازه حضور زن در اجتماع؛ یعنی اینکه دین مبین اسلام حضور انسانی زن را در جامعه تبلیغ می‌کند نه حضور جنسیتی او را. امروز بر اساس نظریه روانشناسان و متفکران غربی منشان تمام ناهنجاری‌های اجتماعی عدم وجود عفاف و حجاب در میان افراد جامعه است.

زیرا در اثر حضور جنسیتی زن در جامعه، اول‌ ازهمه نجابت و پاک‌دامنی زن مورد تعرض قرار می‌گیرد و به دنبال آن مردان نیز به‌راحتی و بدون هیچ محدودیت و ممنوعیتی به نیازهای خود پاسخ می‌دهند، بدین ترتیب بیش از همه شخصیت زن است که پایمال می‌شود و در چنین جامعه‌ای دیگر افراد، نمی‌توانند به یکدیگر اعتماد کنند زیرا دیوار حیا فروریخته است.

پس اسلام با ایجاد حیا در قالب پوشش زن و نگاه مرد، به شخصیت، انسانیت و هویت زن احترام می‌گذارد تا بدین ترتیب افراد جامعه هم به این احسن الخالقین باکمال احترام بنگرند و بنابر تدین، توانایی، سواد علمی و اعتقادی او را در جامعه موردتوجه قرار دهند نه به‌عنوان ابزاری برای تبلیغات.

عرصه‌های بین‌المللی فرهنگی، ورزشی، اقتصادی و سیاسی میدان نمایش دین و فرهنگ کشورهای مختلف است و البته حضور زنان در این عرصه می‌تواند گویای بسیاری از ارزش‌های حاکم بر جامعه خود باشد، به‌طوری‌که حجاب زن مسلمان، نماد اسلام و به‌تبع آن نماد و پرچم جمهوری اسلامی ایران است.

یکی از زیباترین، مهیج‌ترین و اثرگذارترین عرصه‌های بین‌المللی، میدان رقابت‌های ورزشی است که زنان محجبه ایرانی توانسته‌اند با حضور مقتدرانه خود درزمینه های مختلف ورزشی پیام اقتدار، استقلال و آزادی زنان مسلمان را که حیا را با هویت خود گره‌زده‌اند به جهانیان عرضه می‌کنند.

المپیک 2016 با همه تلخی و شیرینی هایش به پایان رسید و آنچه در رژه کاروان ایران در المپیک ریو بیش از هر چیز چشم‌ها را خیره کرد، پرچمداری زهرا نعمتی، بانوی ویلچرنشین و محجبه ایران بود که در مرکز توجه قرار داشت و دنیا از حضور او و سکینه خدا بنده لوبانوی چادری کاروان ایران و مربی تیراندازی که در قلب کاروان ایران رژه می‌رفتند متحیر گشتند تا مشخص شود برخلاف تبلیغات مسموم غربی‌ها، بانوان قلب جامعه اسلامی ایران هستند.

مربی تیم ملی تیراندازی بانوان ایران که یکی از اعضای کاروان ایران در مراسم رژه افتتاحیه بود و همراه با زهرا نعمتی و پرچم ایران وارد ورزشگاه ماراکانا شدند. اما آن چه او را چهره کرد، پوشش «چادر» او بود که روی لباس های رسمی رژه کاروان ایران، بر تن کرده بود تا پوشش چادر او بیش از همیشه مورد توجه رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار بگیرد.

رسانه‌های خارجی، از پوشش سکینه خدابنده لو، مربی تیراندازی ایران که با پوشش چادر پشت سر پرچمدار گام برمی‌داشت، انتقاد نکردند و مفسرین خارجی نوشتند که لبخندهای این مربی و بانوان ورزشکار ایرانی، نشان می‌داد که آن‌ها به آنچه هستند افتخار می‌کنند و هیچ مشکلی هم با پوشش خود ندارند.

این اولین بار نیست که بانوان همدانی در المپیک تاریخ ساز می شوند و حضور دیگر تیرانداز همدانی نیز در المپیک لندن با پوشش چادر، مورد توجه قرار گرفته بود و عکسی از «مه لقا جام بزرگ» در میانه راه رسیدن به سالن برگزاری مسابقات در المپیک ۲۰۱۲ لندن منتشر شد که بارها مورد توجه ویژه رسانه‌ها خارجی قرار گرفت.

مدیرکل ورزش و جوانان استان در این خصوص گفت: حجاب محدودیت نیست، و حضور خانم خدابندلو در افتتاحیه المپیک نشان داد بانوان ایرانی با حجاب اسلامی می توانند بر بلندای قله های افتخار بایستند و بدون شک طلای المپیک بدون حفظ اعتقادات و بدون شرایط اسلامی اهمیتی ندارد.

وی گفت: المپیک، میدان تنوع فرهنگی و دینی همراه با رقابتی سراسر ورزشی در بالاترین سطح است، در المپیک به سبب حضور ورزشکاران همه کشورهای جهان، شاهد تنوع فرهنگی گسترده ای هستیم و این تنوع فرهنگی نشان می دهد نمی توان به هیچ بهانه ای مانع انجام فعالیت های ورزشی شد.

منعم تصریح کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و در عین حال در متن و مرکز بود.

وی افزود: بدون تردید شناسایی، پرورش و تقویت زنان بااستعداد و توانا در زمینه‌های مختلف ورزشی مهم‌ترین راهکار برای حضور مداوم ، مقتدر و موفقیت‌آمیز در عرصه بین‌المللی است.

منعم حجاب اين بانوي ورزشکار را در المپيک برزیل از جمله افتخارات جامعه ورزشي استان عنوان کرد و افزود: حضور دو بانو از استان همدان در المپیک مایه مباهات و افتخار استان بود.

سرپرست هیات تیراندازی استان در ادامه در مورد بازتاب رسانه هاي جهان درباره حجاب خدابندلو مربی و مه لقا جامه بزرگ بانوي تيرانداز همداني در المپيک برزیل اظهار داشت: وقتي بانوان موفق همداني با عزم راسخ تصميم مي گيرند با حجاب کاملا اسلامي، خود را در يکي از موفق ترين جايگاههاي ممکن به جهان معرفي کنند به طور حتم رسانه هاي منتظر دنيا اين موضوع را به عنوان يک پديده کاملا اثربخش در حوزه ترويج عفاف و حجاب مي دانند.

وی ادامه داد: چادر زینت یک زن مسلمان است و این مربی به شکل نمادین چادر به سر انداخت تا به دنیا بفهماند که حجاب ورزشکار ایرانی، محدودیت نیست و بانوی ایرانی با حجاب در جامعه حضور دارد و تا بالاترین رده ممکن پیشرفت می‌کند.

نجم الدین ربانی يادآور شد: خانم خدابندلو و جام بزرگ با اين اقدام اسلامي و قرآني خود همگان را حيرت زده و دوستان و علاقمندان آموزه هاي قرآني را خرسند کردند.

وی با اشاره به اینکه هیات تیراندازی همدان یک هیات ارزشی و فرهنگی است گفت: این هیات افتخار دارد که در گذشته رئیس هیاتش شهید علیرضا شمسی پور بوده است و ورزشکاران این هیات با الگو گیری از شهدا همواره در راه ارزش های اسلامی گام بر می دارند.

سکینه خدابندلو مربی محجبه همدانی نیز با اشاره به پوشش خود در المپیک ریو گفت : در مورد حجاب پست ها و مطالب فراوانی برای من گذاشته بودند که من همسر یکی از شهدای مدافع حرم هستند که به برزیل اعزام شده ام در صورتی که بنده مجرد هستم و متاسفانه این عکس العمل ها باعث دلسردی و ناراحتی ورزشکاران می شود .

خدابنده لو با اشاره به اینکه برزیل واقعا کشوری باز و حجاب برای این کشور معنی ندارد گفت: با این حال به عقاید افراد بسیار احترام می گذاشتند و احترام گذاشتن آنها به عقیده ما در آنجا بی نظیر بود .

مربی همدانی درباره مکالمه ای که با یکی از بانوان برزیل داشته اند گفت: خانم برزیلی هنگام مکالمه با من و دیدن پوشش چادر روی سرم گفت شماها بانوان زیبایی هستند و با پوشیدن چادر زیباتر نیز می شوید .

وی با بیان اینکه ما باید به همه جهانیان ثابت کنیم که هیچ چیزی نمی‌تواند سد حرکت و حضور موفق دختران محجبه ایرانی در عرصه‌های مختلف جهانی باشد، اظهار داشت: زنان ایران اسلامی باید همت و تلاش مضاعف را سرفصل برنامه کار خود برای دستیابی به بهترین عملکرد در هر زمینه‌ای که توانمند هستند قرار دهند.

خدابندلو افزود: من فکر می‌کنم انسان برای رشد همه‌جانبه ابتدا باید خیلی خوب خودش را بشناسد و با شناسایی توانایی‌ها و علاقه‌هایش در قالب یک برنامه‌ریزی آنها را شکوفا و در راستای دستیابی به اهداف خود و آرمان‌های مردم و کشورش به کار گیرد.

مه لقا جام بزرگ تیرانداز محجبه المپیکی استان نیز در این خصوص گفت: هنگامی که انسان چیزی را قلبی باور داشته باشد هیچ کس و هیچ چیز در موقعیت‌های متفاوت محیطی و رفتاری نمی‌تواند در پذیرش و یا طرد یک باور و ارزش اثرگذار باشد.

بانوی ورزشکار همدانی تصریح کرد: تاکنون حرکات و بازخوردها افراد در این مورد نتوانسته روی عقاید من تأثیرگذار باشد امیدوارم همانطور که تاکنون خداوند حامی و پناه من بوده است از این به بعد هم یگانه هستی‌بخش یاریم کند.

وی تأکید کرد: آنچه من از خانواده‌ام یاد گرفتم انتخاب بود و هیچگونه اجباری از سوی خانواده به من برای پوشیدن چادر تحمیل نشده است و خدا را به سبب این نعمت شاکر هستم.

بانوی حجاب المپیک ابراز داشت:‌‌‌‌ بازتاب جهانی حضور در صحنه رقابت تیراندازی با چادر با توجه به حساسیت عملکرد در این رشته ورزشی، مسئولیت من را سنگین‌تر می‌کند اینکه بعد از این چه اتفاقی بیفتد، و اینکه تحت کنترل باشد، واقعاً سخت است، امیدوارم پروردگار کمکم کند.

وی اظهار داشت: تیراندازی یک رشته کاملاً خاص است هنگامی که تیرانداز در خط قرار بگیرد برای استفاده از فرصت و کسب نتیجه مطلوب نباید به هیچ چیز فکر کند من هم تلاش ‌کردم هیچ موردی چه فکری و چه جسمی مانع رسیدن من به هدفم، که همان احراز بهترین امتیاز برای سرافرازی و به اهتزاز درآمدن پرچم ایران اسلامی بود، نشود.

بانوی ورزشکار همدانی توجه و بازتاب جهانی شرکت یک زن مسلمان ایرانی با چادر در رقابت‌های المپیک لندن را مبین فراگیری دین مبین و متعالی اسلام، فرهنگ غنی و ارزش‌های اسلامی کشور ایران بر بیداری جوامع بشر دانست.

قطعا نام سکینه خدابنلو و مه‌لقا جام‌بزرگ مربی و ورزشکار تیراندازی همدان، با یک انتخاب، یعنی "چادر" به عنوان پوشش و حجاب کامل اسلامی، نماد عزت و عفت یک زن مسلمان ایرانی در عصر فناوری و اطلاعات نوین و زندگی مدرنیته، در مسابقات امسال المپیک 2016 برای همیشه در قالب رخدادی بی‌بدیل در خاطرات افکار عمومی و تاریخ بزرگترین رویداد ورزشی جهان با لقب بانوی حجاب المپیک در سراسر دنیا جاودانه شد.

 
 
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار