همراه اول
20. مرداد 1395 - 7:52   |   کد مطلب: 27876
افزایش "دوپینگ ژنی" در میان ورزشکاران المپیک
مسئولان برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۱۶ اعلام کرده‌اند: ورزشکاران رقابت کننده در این دوره از مسابقات المپیک، از روش دوپینگ ژنی استفاده کرده‌اند یعنی تغییراتی را در کدهای ژنتیکی خود به‌ وجود می‌آورند تا استقامت و قدرت زیادی پیدا کنند.

به گزارش همدان ورزش به نقل از خبرگزاری سینا، بیزینس اینسایدر نوشت: افزایش تعداد ورزشکاران المپیک 2016 که از روش تغییرات ژنتیکی به جای دوپینگ استفاده کرده‌اند، یک موضوع واقعی و نگران کننده است که مسئولان برگزاری این مسابقات را وادار به انجام آزمایش‌های متعدد از ورزشکاران کرده است.

 

سارا اورتس، یکی از مسئولان برگزاری مسابقات المپیک می‌گوید: مسئولان برنامه‌ریزی کرده‌اند تا در این دوره از مسابقات المپیک 2016 که در ریودوژانیرو برگزار می‌شود، نمونه بافت بدن ورزشکاران را برای تشخیص نشانگرهای "دوپینگ ژنی" آزمایش کنند.

 

"دوپینگ ژنی" فرآیندی است که ورزشکاران برنامه نویسی بیولوژیکی بدن خود را برای به دست آوردن امتیاز‌های ناعادلانه در رقابت تغییر می‌دهند.

 

ورزشکاران مسابقات المپیک 2016، به جای اضافه کردن ماده‌ای به بدن خود به عنوان دوپینگ که اغلب می‌تواند به راحتی قابل شناسایی باشد و دوره‌های قبلی رایج بوده است، از روش دوپینگ ژنی استفاده کرده‌اند یعنی تغییراتی را در کدهای ژنتیکی خود به‌وجود می‌آورند به طوری که به نظر می‌رسد آنها به طور طبیعی برای مسابقات المپیک خود را آماده کرده‌اند.

 

دوپینگ همواره یک مشکل جدی در بازی‌های المپیک بوده است؛ این موضوع به خصوص در مسابقات 2016 تبدیل به یک مسئله جدی شده است؛ طرح آزمایش دوپینگ تحت حمایت گسترده دولت روسیه در میان ورزشکاران این کشور آغاز شده است.

 

تاکنون تنها راه دوپینگ، استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی و یا عوامل زیستی خارجی بوده است و تاکنون بحث تقلب ژنتیکی درمیان نبوده است؛ اما در مسابقات 2016 ریودوژانیرو، شکل جدیدی از دوپینگ با روش تقلب ژنی ظهور کرده است.

 

به طور قطع، قانون شکنانی که خود را در این دوره از مسابقات هک بیولوژیکی کرده‌اند، با تنبیه‌های سختی مواجه خواهند شد.

 

ویرایش ژن، علمی است که به چند دهه اخیر بازمی‌گردد؛ تاکنون عمدتا از این روش برای درمان بیماری‌های نادر و جدی استفاده می‌شده و ژن درمانی روش مناسبی برای انسان‌ها یا حیواناتی است که گاهی اوقات در معرض خطر سرطان در حال پیشرفت و یا دیگر اختلالات کشنده هستند.

 

با این حال، تکنولوژی هک ژن، تا به نقطه‌ای پیشرفت کرده است که ورزشکاران و دانشمندان سرکش از آن برای تقلب‌های پیشرفته در مسابقات استفاده می‌کنند.

 

به احتمال زیاد هک ژنتیکی از طریق ژن کد کننده یک پروتئین به نام EPO صورت می‌گیرد؛ EPO تولید سلول‌های قرمز خون که حمل کننده اکسیژن است را در بدن ورزشکار افزایش می‌دهد و تشخیص آن بسیار سخت به است؛ ورزشکارانی که EPO بالایی در بدنشان است، استقامت و قدرت زیادی در رقابت پیدا می‌کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار