همراه اول
16. مهر 1396 - 7:32   |   کد مطلب: 27364
اساس این رژیم بر این پایه است که به جای یک یا دو وعده از وعده های اصلی غذایی، از انواع شیک ها مصرف شود، تا در نتیجه از پرخوری جلوگیری کرده باشیم.

کاهش وزن با جایگزینی شیک ها بجای غذای اصلی, امکان پذیر است؟

کاهش وزن کار بسیار سختی است. بنابراین جای تعجب ندارد که بازار هر محصولی که به لاغر شدن کمک کند گرم باشد و درآمد بالایی برای تولید کننده اش داشته باشد.

یکی از روش های پرطرفدار امروزی، جایگزینی غذای اصلی با انواع شیک ها است که به شما اجازه میدهد به جای ناهار و شام معمولی که همیشه میخوردید، از شیک ها استفاده کنید. (بسیاری از افراد ترجیح میدهند که برای صبحانه به جای یک کاسه فرنی، یک لیوان شیک شکلاتی بخورند). دکتر تیم کرو، دانشیار و رژیم درمان در دانشگاه دیکین، در باره ی این رژیم میگوید، اساس این رژیم بر این پایه است که به جای یک یا دو وعده از وعده های  اصلی غذایی، از انواع شیک ها مصرف شود، تا در نتیجه از پرخوری جلوگیری کرده باشیم. 

این روش میتواند انتخاب خوبی برای کسانی باشد که وقت کافی یا علاقه ی کافی برای آشپزی را ندارند. یکی از مزایای مصرف شیک ها به منظور لاغری این است که مصرفشان بسیار ساده است. دکتر کرو معتقد است: با اینکه شیک ها تا حد قابل قبولی دارای ارزش تغذیه ای هستند، اما با این حال نمیتوانند جایگزین غذای واقعی بشوند. به منظور کاهش وزن باید شیک ها به میزان محدود و در کنار غذاهای اصلی مصرف شوند و نه به جای آنها.  علاوه بر این شما باید به کنترل واحدهایی که در هر وعده میخورید نیز ادامه دهید. 

با اینکه شیک ها به میزان قابل قبولی حاوی پروتئین هستند و بنابراین باعث ایجاد حالت سیری میشوند، اما به هر حال باید این حقیقت را بپذیرید که در یک برنامه ی کاهش کالری، در نهایت احساس گرسنگی به سراغ شما می آید.دکتر کرو میگوید: شواهدی وجود دارد مبنی بر این که مصرف شیک ها به جای وعده های اصلی غذایی، در صورتیکه طبق برنامه باشد، میتواند به کاهش وزن کمک کند.به طور کلی شواهد نشان میدهد که با این رژیم تا یک سال میتوان وزن کم کرد. تا اینجای کار نتیجه مثل سایر رژیم ها است. اما مشکل اینجاست که در بیشتر مواقع این کاهش وزن بازگشت پذیر است. 

او معتقد است که مردم برنامه ی رژیمی خود را زمانی بهتر رعایت میکنند که توسط یک رژیم درمان تنظیم شده باشد. شما امروزه میتوانید جایگزین های متعددی را برای غذای اصلی خود در داروخانه ها یا فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید. بیشتر آن ها به شکل پودر هستند که میتوانید با آن ها شیک ها را درست کنید، اما بقیه بیشتر در شکل سوپ یا شکلات هستند. دکتر کرو میگوید، قوانینی وجود دارد که بر اساس آن باید گفت یک محصول غذایی میتواند جایگزین غذای اصلی باشد یا خیر. مثلا آن غذا (پودر، سوپ یا شکلات) باید طوری تهیه شده باشد که هر 16 ویتامین ضروری را برای بدن تامین کند.

دکتر کرو در این زمنیه یادآوری میکند که شما باید در هنگام خرید این محصولات حواستان را جمع کنید، چراکه بسیاری از آن ها (به خصوص شکلات ها) حاوی مقدار زیادی قند و انرژی هستند که طبیعتا برای کاهش وزن آن ها را نامناسب میکنند.

 

مشکل شیک ها چیست؟

توضیحات بالا به این معنی نیست که شما میتوانید شیک ها را به جای غذا میل کنید. اولا، با اینکه جایگزین کردن غذای اصلی با شیک ها میتواند بسیار ساده تر باشد، اما این روش به صورتی نیست که شما بتوانید برای طولانی مدت حفظ کنید و از طرفی دیگر به شما یاد نمیدهد چطور رژیمی سالم داشته باشید، تا به کمک آن وزن بدست آمده را برای دراز مدت حفظ کنید.

دوما، این ترکیبات، از لحاظ یک رژیم سالم و کامل، همه ی مواد لازم را برای بدن شما تامین نمیکنند. دکتر کرو در این باره میگوید: آن ها فیبر کافی ندارند و از لحاظ فیتونوترینت ها (ترکیبات مغذی در سبزیجات و میوه ها) نیز فقیر هستند. علاوه بر این، وقتی یک ترکیب آماده مثل شیک را به جای غذای واقعی میخورید، لذت غذا خوردن را از خود گرفته اید و نه تنها تنوع بافت، طعم و بوی غذای واقعی را دیگر تجربه نمیکنید، بلکه جوانب اجتماعی خوردن را هم دیگر ندارید. انسان ها همیشه دوست دارند که هنگام صبحانه، ناهار و شام دور هم جمع شوند و غذای واقعی بخورند.

دکتر کرو میگوید: شیک ها جوانب اجتماعی خوردن را ندارند و افرادی که چنین رژیم هایی را شروع میکنند، معمولا احساس رضایت هنگام خوردن را تجربه نمیکنند. شما نمیتوانید برای همیشه این کار را بکنید و بالاخره از طعم های تکراری خسته میشوید.

 

کاهش وزن علمی

دکتر پیریا سامیتران، متخصص غدد و یکی از محققان دانشکده ی پزشکی دانشگاه ملبورن، که تحقیقاتش را بر روی درمان چاقی متمرکز ساخته است، میگوید: بسیاری از کلینیک های کاهش، از جایگزین کردن وعده های اصلی غذایی با ترکیبات آماده به عنوان یک روش برای اعمال رژیم های کالری محدود (VLED) استفاده میکنند. فقط شیک هایی که همه ی مواد مغذی را دارا باشند در برنامه ی VLED قابل استفاده هستند.

او معتقد است: جایگزین کردن غذای اصلی با بسته های آماده ی غذایی کم کالری، فقط باید تحت نظر متخصصین انجام بگیرد.در این حالت است که میتوانیم مطمئن باشیم که محصول مناسب با روشی مناسب مصرف میشود، وضعیت سلامتی فرد تحت نظر گرفته شده و  میتواند سئوالات و ابهامات خود را با آن ها در میان بگذارد.

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار