همراه اول
18. مرداد 1396 - 8:24   |   کد مطلب: 27363
تاثیر امواج موبایل بر سرطان تایید شد!
پژوهشی گسترده توسط مرکز ملی سم‌شناسی ایالات متحده نشان می‌دهد هم‌بستگی معناداری میان قرار گرفتن در معرض امواج با فرکانس رادیویی (مثل امواج موبایل) و ابتلا به بروز سرطان در میان موش‌ها وجود دارد.

هرچند هنوز نمی‌توان با قطعیت از نتایج این آزمایش سخن گفت، اما روندهای به دست آمده از بیماری موش‌ها این نکته را تایید می‌کند که قرار گرفتن در معرض امواج موبایل تاثیر معناداری در ابتلای موش‌های نر به انواع خاصی از سرطان داشته است.

 

پژوهشی گسترده توسط مرکز ملی سم‌شناسی ایالات متحده نشان می‌دهد هم‌بستگی معناداری میان قرار گرفتن در معرض امواج با فرکانس رادیویی (مثل امواج موبایل) و ابتلا به بروز سرطان در میان موش‌ها وجود دارد؛ البته فقط در میان موش‌های نر.

 

این پژوهش در طول دو سال و با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ میلیون دلار به انجام رسیده و در آن، هزاران موش در معرض امواج مختلف رادیویی با فرکانس‌های مختلفی قرار گرفته‌اند. در این میان، موش‌هایی که در معرض این امواج قرار داشته‌اند دو تا سه درصد بیشتر دچار سرطان‌های مغزی و یک تا شش درصد بیشتر دچار نارسایی‌های قلبی شده‌اند. نکته‌ی عجیب آن‌که این افزایش فقط در بین موش‌های نر دیده شده است.

 

کارشناسان هم‌چنان در حال بررسی بیشتر نتایج این آزمایش هستند. هرچند هنوز نمی‌توان با قطعیت از نتایج این آزمایش سخن گفت، اما روندهای به دست آمده از بیماری موش‌ها این نکته را تایید می‌کند که قرار گرفتن در معرض امواج موبایل تاثیر معناداری در ابتلای موش‌های نر به انواع خاصی از سرطان داشته است.

 

نتایج این پژوهش بحث‌های زیادی را میان کارشناسان و سازمان‌های پژوهشی در حوزه‌ی پزشکی و سلامت برانگیخته، اما همگی در این مساله توافق دارند که یافته‌های این پژوهش بسیار با اهمیت است و احتمال اثرگذاری این امواج بر سلامت انسان را باید جدی گرفت. نتایج تکمیلی این پژوهش سال آینده منتشر خواهد شد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار