همراه اول
3. تير 1397 - 8:53   |   کد مطلب: 24852
غواصی و کوهنوردی برای این افراد ممنوع!
صرع می‌توان در هر سنی رخ دهد اما شیوع این بیماری در دوران کودکی بالا است.
مدیرعامل انجمن صرع ایران گفت: غواصی و کوهنوردی برای مبتلایان به صرع ممنوع است اما شنا کردن در صورتی که غریق نجات کنار آنها باشد مانعی برای مبتلایان ندارد.
حمیده مصطفایی گفت: موضوع صرع فقط بیماری نیست و فرد مبتلا به صرع با مشکلات فرهنگی و اجتماعی مواجه است. متأسفانه هنوز در بین افراد تحصیلکرده نیز درباره ابتلا به این بیماری باورهای خرافی وجود دارد، این در حالی است که افراد می‌توانند با کنترل بیماری، فعالیت‌های خود را انجام دهند اما به دلیل مسائل اجتماعی از آنها باز می‌مانند.

مصطفایی با بیان شیوع بالای این بیماری در دوران کودکی گفت: صرع می‌توان در هر سنی رخ دهد اما شیوع این بیماری در دوران کودکی بالا است، یکی از مسائلی که افراد مبتلا به صرع با آن روبرو هستند مسائل خلقی و روحی است، اینها موجب می‌شود که فردی که می‌تواند به صورت فعال وارد جامعه شود بار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برای جامعه داشته باشد. وی افزود: بخشی از وظیفه بر عهده کادر درمانی است و بخشی دیگر نیز بر عهده رسانه‌ها، چرا که آنها نیز رکنی از درمان هستند.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: شناخت و آگاهی نسبت به بیماری توسط خود بیمار با مصرف منظم دارو و اینکه بداند کجا می‌تواند از خود محافظت کند نقش موثری در کنترل بیماری دارد چنانچه دارو برای بیمار مشکلی ایجاد می‌کند باید با پزشک خود مشورت کند، توصیه می‌شود بیماران از قطع مصرف دارو بپرهیزند چرا که موجب عود حملات تشنجی می‌شود همچنین افراد مبتلا باید بدانند که داروها چه تاثیراتی در بدن آنها دارد.

مدیرعامل انجمن صرع ایران گفت: برخی به اشتباه تصور می‌کنند بروز حملات تشنجی مساوی با قطع فعالیتهای مغزی است درحالی که مانعی برای فعالیت‌های مغزی مانند مطالعه در افرادی که مبتلا به صرع هستند وجود ندارد.

وی در باره ترسی که برخی زنان مبتلا در دوران بارداری و شیردهی دارند، اظهارداشت: ترس وحشتناکی که برخی مبتلایان برای مصرف دارو در زمان بارداری و شیردهی دارند درست نیست اما بهتر است قبل از بارداری با پزشک مشورت کنند تا چنانچه لازم است داروهای مکمل برای آنها تجویز شود. همچنین توصیه می‌شود بارداری این افراد با مراقبت توأم باشد.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: یکی از مسائل فرهنگی شایع در کشور ما این است که فکر می‌کنند فردی که دچار تشنج می‌شود نباید فعالیت ورزشی انجام دهد، این در حالی است که این افراد با رعایت برخی مسائل می‌توانند فعالیت بدنی داشته باشند، به طور کلی غواصی و کوهنوردی برای مبتلایان ممنوع است اما شنا کردن در صورتی که غریق نجات کنار آنها باشد مانعی برای مبتلایان ندارد. وی افزود: مبتلایان باید موقع دوچرخه سواری از کلاه ایمنی استفاده کرده و در فضاهای مناسب ورزش کنند.

وی خاطرنشان کرد: ژنتیک در بروز این بیماری نقش دارد اما به طور کلی این بیماری چند عاملی است ضمن اینکه شیوع آن بین زنان و مردان یکسان است.
 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ

دیدگاه شما

آخرین اخبار