همراه اول
27. خرداد 1394 - 12:24   |   کد مطلب: 23920
ویژه نامه سلامتی ماه مبارک رمضان
ویژه نامه سلامتی ماه مبارک رمضان در همدان ورزش منتشر شد.

چرا چاق ها در ماه مبارک چاق تر می شوند؟
1 ـ تعداد وعده های غذايی از 5 نوبت به يك يا دو نوبت تبديل می شود و چون چاق ها ، برای این است که چاق ها در ماه مبارک چاق تر مي شوند.

2 ـ معمولاً بعد از افطار، چاق ها مشغول خوردن زولبيا، باميه ، باقلوا و... مي شوند ولی لاغرها به تماشا اكتفا مي كنند. ناگفته نماند که یک عدد زولبیای 100 گرمی 450 کالری دارد . و صدگرم باقلوا 550 کالری است. مجموع کالری صد گرم از این دو شیرینی معادل 1000 کاری می شود واگر هزار را تقسیم بر 7/7 بکنیم نتیجه 130 گرم دنبه در هر روز تولید می شود و اگر 30 روز ماه مبارک را در نظر بگیریم ، مجموع افزایش وزن روزه دار در ماه مبارک رمضان برای خوردن این شیرینی نزدیک به چهار کیلوگرم خواهد بود ، واین حقیقتی است که عملا آن را در روزه داران در عید فطر همیشه مشاهده می کنیم .

3 ـ برگزاری مجالس افطار كه يكی از سنتهای ديرينه ی ما مسلمانان به حساب مي آيد، مزيد بر علت شده و افراد چاق كه نمي توانند از اين گونه مجالس و سفره ها براحتی دست بكشند، قطعا در این ماه چاق تر مي-شوند.

4 ـ فعاليت بدنی بيشتر افراد در ماه مبارك رمضان كاهش مى يابد ودر مقابل خواب آنان بیشتر می شود مخصوصا که خواب روزه دار در ماه مبارك عبادت به حساب مي آيد . در نتيجه نياز انسان به سوخت (كه همانا غذا مي باشد) كم می شود.ولی عملاً دريافتي ها به علت های مختلف بيشتر می شود و در نتيجه فرد مزبور چاق تر می شود.

15 فتوای پزشکی در ماه مبارک رمضان

سؤال 1 : ایا اطاعت از گفته های پزشکان برای روزه گرفتن یا نگرفتن بر ما واجب است ؟

اگر از گفته پزشك متعهد يقين پيدا كنید كه روزه براى شما ضرر دارد ، روزه گرفتن براى شما جايز نيست.

سؤال 2 :حكم دختران جوانى كه تازه به سن بلوغ رسيده‏اند و روزه برای آنها سخت است چيست ؟

روزه بر آنها واجب است و ترك آن به مجرد بعضى عذرها مثل احساس ضعف و بی حالی جايز نيست ؛ اما اگر روزه به او ضرر بزند يا موجب حرجى بر آنها شود ، روزه نگرفتن در اين حالت جايز است.

سؤال 3 : آیا مبتلایان به عیب های انکساری چشم می توانند روزه بگیرند ؟

روزه گرفتن هیچ ارتباطی با عیب انکساری چشم ندارد ، و روزه گرفتن برای آنان واجب است . تنها افراد مبتلا به گلوکوم یا آب سیاه وافزایش فشار درون چشم نباید روزه بگیرند .

سؤال 4 :آیا مادران شیرده می توانند روزه بگیرند ؟

اسلام روزه گرفتن یا نگرفتن مادران شیرده را به خود مادران واگزار می کند .مادرانی که توان جسمانی خوب و توانایی ذخیره انرژی مناسبی دارند و می تواند شیر فرزند خودشان را را تأمین کنند واجب است که روزه بگیرند. اما مادرانی که توان جسمی خوبی ندارند ، یا اگر گرفتن روزه باعث كم شدن شير و ناراحتى خود یا بچه شود روزه براى او واجب نيست .

سؤال 5 :آیا بر مادران باردار روزه گرفتن واجب است ؟

سه ماهه اول ، در این دوران بعلت عدم تکامل تکوین اعضای جنین و خطرناک بودن این دوران بهتر است که خانمهای باردار روزه نگیرند. سه ماه دوم، روزه گرفتن یا نگرفتن مادران باردار را به خود مادران واگزار می کنیم. سه ماه آخر؛ بعلت افزایش نیاز جنین به غذا ،روزه گرفتن در این دوران توصیه نمی شود.

سؤال 6 : آیا بیماران دیالیزی می توانند روزه بگیرند ؟

دياليزي‌ها اصلا نبايد روزه بگيرند زیرا آنان به مصرف آب و مايعات کافي در طول روز نياز دارند.

سؤال 7 : آیا بیماران مبتلا به فشار خون می توانند روزه بگیرند ؟

بيماراني که فشارخون‌ کنترل شده دارند می توانند روزه بگیرند ، و قرصهای خود را مابین افطار وسحری استفاده کنند . اما بیمارانی که فشار آنها کنترل‌نشده است ، نبايد روزه بگيرند. زیرا هرگونه تغيير در حجم خون و شرايط فيزيکي بدن باعث عدم تعادل آب و الکتروليت‌ها در خون و برهم خوردن فشارخون مي‌شود .

سؤال 8 : آیا بیمارانی که عمل جراحي قلب کرده اند می توانند روزه بگیرند ؟

افرادی که برای تنگی عروق جراحي قلب شده‌اند (باي‌پس انجام داد‌ه‌اند) و در حال حاضر هيچ مشکلي ندارند و تحت‌کنترل پزشک هستند، با اينکه منع روزه‌داري ندارند اما بايد حتما درباره انجام اين فريضه با پزشک خود مشورت کنند

سؤال 9 : مبتلايان به زخم‌معده:

اگر آندوسکوپي کرده‌اند و تشخيص زخم معده داده شده است، نبايد روزه بگيرند.

سؤال 10 : آیا دارندگان کليه‌هاي سنگ‌ساز می توانند روزه بگیرند ؟:

آنهايي که کليه‌هايشان مکررا سنگ‌سازي مي‌کند و سابقه چند نوبت سنگ‌سازي دارند يا در حال حاضر سنگ کلیه دارند، نميتوانند ونباید روزه بگيرند.

سؤال 11 : افرادی که پيوند کليه شده‌اند؟

کساني که پيوند کليه شده‌اند نباید بدون مشورت پزشک معالج روزه بگيرند.

سؤال 12 : آیا مبتلایان به نارسايي کليه میتوانند روزه بگیرند؟

اگر کراتينين خونشان بالاي 2 باشد ، نباید روزه بگیرند . در غیر از این صورت طبق نظر پزشک خود باید عمل کنند .

سؤال 13 : آیا ديابتي‌های غیر از افراد انسولینی می توانند روزه بگیرند ؟

دیابتی های که با پرهیز خالی وبدون استفاده از قرص قند بتوانند قند خون را کنترل کنند می توانند روزه بگیرند به شرط اینکه بعد از ظهرا آثار وعلایم کمبود قند در آنها ظاهر نشود .

سؤال 14 : آیا روزه برای بیمارانی که تب دارند واجب است؟

خیر ، روزه برای آنان جایز نیست .

سؤال 15 : آیا روزه برای سالمندان واجب است ؟

سن سالمندی سنی است که در اثر کهولت فرد برای انجام کارهای روز مره نیاز به کمک دیگران دارد . و روز گرفتن برای فرد سالمند واجب نیست ، ناگفته نماند که بیشتر فقها و مراجع بزرگوار سن تقریبی سالمندی را از هفتاد سالگی می دانند ) .

ماه رمضان و سفارش های غذایی

  • افطار را با مایعات گرمی مانند، چای کم رنگ، آب جوش، فرنی، شیر، سوپ به همراه چند عدد خرما شروع کنید.
  • از آشامیدن آب سرد در شروع افطار خودداری نمائید. مقدار آن بیشتر از یک الی یک ونیم لیوان نباشد .
  • از نوشیدن نوشابه های گازدار در افطار بپرهیزید .
  • دو ساعت بعد از افطار باید 3-2 عدد میوه متوسط مصرف کنید .
  • بجای مصرف زولبیا و بامیه، از خرما استفاده کنید، به خصوص در افراد چاق
  • به جای قند از خرما یا دیگر شیرینیجات طبیعی استفاده کنید .
  • پس از آن وعده شام را میل کنید، زیرا در فاصله بین افطار وشام، مقداری از مایعات و قندها جذب گردیده و دستگاه گوارش برای انجام وظیفه آماده می شود .
  •  

تشنگی در ماه مبارک رمضان در سوال و جواب

سوال 1 : بهترین مواد غذایی برای رفع عطش در ماه رمضان چیست ؟

از غذاهاى حاوى فیبر مثل سبزیجات و میوه ها باید بیشتر استفاده شود. میوه‌های آب‌دار مانند هندوانه و خربزه نیز نقش مهمی در تأمین مایعات بدن دارد بهتر است در فاصله افطار و سحر این میوه‌ها مصرف شود. مصرف لیموترش نیز در پیش‌گیری از تشنگی و گرمازدگی موثر است . چای خیلی کم رنگ، دوغ، شیر، آب میوه استفاده کنید تا در طول روز دچار تشنگی نشوید. مصرف میوه هنگام سحر، علاوه بر بالا بردن مقاومت بدن باعث ایجاد مقاومت بیشتر در برابر تشنگی میشود مصرف سالاد کاهو هنگام سحر به دلیل داشتن آب و فیبر فراوان باعث کاهش احساس گرسنگی و تشنگی میشود.
سوال 2 : غذاهایی که عطش را افزایش می دهد چیست ؟

شیرینی‌هایی مانند زولبیا و بامیه، غلظت مایعات بدن را افزایش می‌دهد و در نتیجه احساس تشنگی افزایش می یابد. غذاهای طبیعی مثل خرما و هندوانه این حالت را ایجاد نمی کند . از مواد غذایى سرخ شده ، پرچرب و شیرین پرهیز کنید. مصرف بیش از حد گوشت در سحرى توصیه نمى شود..
سوال 3 : بهترین وقت برای صرف آب چه زمانی است ؟

توصیه می شود جهت تامین آب بدن، از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب استفاده شود.
سوال 4 : برای جلوگیری از کاهش شدید آب بدن در ماه مبارک رمضان چه توصیه ای دارید ؟

اگر ضرورت نباشد از منزل خارج نشوید. در صورت امکان از پوشش کلاه استفاده کنید و فعالیت‌های بدنی را کاهش دهید. یک ساعت بعد از افطار سعی کنید 8 لیوان آب و مایعات خنک را به مرور تا هنگام خواب بنوشید .
سوال 5 : نوشیدن آب زیاد در هنگام سحر تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد؟.

خیر زیرا در صورت نوشیدن آب بیش از حد نیاز، بدن آب اضافی را دفع می‌کند.
سوال 6 : چرا از خوردن چای پُررنگ ، قهوه و کاکائو باید خودداری کنیم

زیرا دفع مکرر کلیه را به دنبال دارند.
سوال 7 : چرا نوشیدن آب زیاد بین غذای سحری توصیه نمی شود ؟

چون باعث رقیق شدن شیره ی معده و در نتیجه نفخ و اختلال در هضم غذا می شود. از طرفی اگر آب مصرفی همراه فیبر نباشد به سرعت از بدن دفع می شود. باید از سبزیجات و میوها استفاده شود زیرا این گروه از مواد غذایى : اولا باعث مى شوند آنزیم هاى گوارشى به صورت آرام آرام روى مواد غذایى اثر كنند و بدن به آهستگى و در فرصت مناسب به جذب آب و مواد غذایى اقدام كند و از طرف دیگر مواد غذایى پرفیبر آب اضافی را در خود جذب كرده و بدن مى تواند آب را به آهستگى جذب كند و احساس تشنگى، دیرتر عارض مى گردد.
سوال 8 : چه نوشیدنی هایی برای کاهش احساس عطش در ماه مبارک توصیه می شود .

در سحر يك عدد ليمو را با مقداري آب و كمي عسل مخلوط كرده و بنوشید در طول روز كمتر احساس عطش خواهید داشت. شربت خاکشیر یکی از نوشیدنی هایی است که از گرما زدگی جلو گیری میکند و برای رفع عطش روزه داران بسیار مفید است.

منبع: دکتر کرمانی 

دیدگاه شما

آخرین اخبار