همراه اول
17. فروردين 1394 - 13:55   |   کد مطلب: 23142
ماجرای نجات کوهنورد سقوط کرده از ارتفاعات همدان
در پی انتشار خبری مبنی بر نجات آقای حسن رنجبران 47ساله ،کوهنورد سقوط کرده از ارتفاعات همدان در سایتهای مختلف خبری در پی آن شدیم تا با ناجی اصلی این حادثه مصاحبه ای کوتاه انجام دهیم.

ولی الله حسینقلی پور متولد 1338 همدان و از علاقمندان خاص طبیعت و ورزش کوهنوردی می باشد وی در گفتگو با خبرنگار همدان ورزش؛ در خصوص حادثه پیش آمده و نجات کوهنورد حادثه دیده گفت: با دو نفر از بستگان در روز دوازدهم فروردین قصد صعود به قله 3470متری "یخچال" را داشتیم و پس از تهیه مقدمات ساعت 6 صبح حرکت نمودیم، مسیر در ابتدا بسیار هموار و مناسب بود اما هرچه به قله نزدیک تر میشدیم بر شدت یخبندان مسیر افزوده میشد.
وی ادامه داد: پس از رسیدن به محل پناهگاه ایزدی در ارتفاع 2750متری ، از آنجاییکه طی ده سال گذشته تقریبا هر هفته اقدام به امر کوهنوردی کرده ام و علیرغم آنکه از تجهیزات مناسب اینکار جهت صعود برخوردار بودیم لیکن بدلیل یخزدگی بیش از حد مسیر عبور، ادامه مسیر را به صلاح ندانستیم و در همان پناهگاه توقف نمودیم.
این کوهنورد با سابقه افزود: پس از صرف صبحانه تصمیم به بازگشت گرفتیم چراکه هم مسیر بسیار صعب العبور شده بود و هم خانواده برای ادامه دید و بازدیدهای نوروزی در منزل منتظر ما بودند؛ حوالی ساعت 10صبح بود که ناگهان صدای فریاد کسی را شنیدیم، ابتدا فکر کردیم اشتباه می کنیم اما با کمی دقت متوجه شدیم که از سمت مسیر "هزار چم"صدای ناله و فریاد کمک خواهی می آید.
وی اظهار کرد: بلافاصله اقدام به پوشیدن کرامپون خود نمودم و از جبهه یخزده اقدام به صعود نمودم، در وسط یال یخچال متوجه شدم فردی بر اثر لغزیدن و غلط زدن در مسیر حدود 200متر دچار خونریزی و صدمه قابل توجه شده ضمن رعایت اصول اولیه ایمنی و کمکهای اولیه و با زحمت بسیار، نامبرده را تا محل پناهگاه مرحوم ایزدی پایین آوردم و از آنجا با اورژانس هلال احمر تماس گرفتیم.
ولی الله حسینقلی پور تاکید کرد: یک ساعت بعد شاهد حضور هوایی چرخبال هلال احمر بر فراز آسمان کوه بودیم که متاسفانه علیرغم تلاش فراوان خلبان چرخبال و اپراتور رابط ما و چرخبال بعد از حدود 40 دقیقه تلاش، موقعیت ما شناسایی نشد، در فاصله سوختگیری مجدد چرخبال و اعزام مجدد، ما توانستیم مختصات خود را از طریق تلفن همراه بصورت GPS به مرکز کنترل اعلام نماییم که این بار هم بدلیل وزش باد و نامساعد تشخیص دادن هوا جهت فرود چرخبال امکان فرود نبود و اکیپ هلال احمر اقدام به ارسال کمک بصورت زمینی نمود.
وی ادامه داد: پس از رسیدن نیروهای امداد زمینی ، بدلیل نامناسب بودن مسیر بازگشت جهت حمل فرد مصدوم با برانکارد و به دلیل شدت صدمات(تروما سر و ضایعه نخاعی) برای انتقال فرد مصدوم مجددا درخواست امدادهوایی شد که اینبار خلبان چرخبال با مهارت در موقعیتی مناسب تر در دره مجاور توانست فرود بیاید و بالاخره پس از شش ساعت و طی پنج سورتی پرواز، عملیات نجات پایان یافت و کوهنورد مصدوم به بیمارستان بعثت همدان منتقل شد.
وی در پایان از کوهنوردان عزیز خواست به جهت حفظ سلامتی خودشان و پیشگیری از خطرات احتمالی بصورت انفرادی اقدام به کوهنوردی نکنند و دست کم در قالب گروههای 3 نفره از طبیعت بکر و زیبای کوهستان استفاده نمایند.