همراه اول
6. فروردين 1394 - 16:51   |   کد مطلب: 23073
دوومیدانی در سال گذشته یکی از ناکام‌ترین رشته های ورزشی ایران بود و حواشی زیادی اطرافش به وجود آمد که آخرین مورد آن استعفای رییس فدراسیون بود.

به گزارش همدان ورزش به نقل از ایسنا، دوومیدانی ایران در سال 93 سال پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. فدراسیون دوومیدانی همچون دیگر فدراسیونها تمرکزش را در این سال روی بازی های آسیایی گذاشت. ملی‌پوشان در اکثر مواد رکوردهای خوبی را بر جای گذاشتند و همه آن‌ها از آمادگی مطلوب خود برای مسابقات صحبت می‌کردند. به این ترتیب همه منتظر یک تورنمنت پرمدال برای دوومیدانی بودند.

بازی های آسیایی آغاز شد اما همه چیز برخلاف تصورات رقم خورد. دوومیدانی کاران یکی پس از دیگری حذف شدند. کاوه موسوی که ماه ها در بلاروس تمرین کرد در اینچئون کاری غیر از پرتاب چکش بسوی تور انجام نداد. سجاد مرادی که با توصیه کمیته ملی المپیک و با مصدومیت راهی این بازی ها شد اصلا مسابقه نداد. در ماده 4 در 400 متر نیز با رقم خوردن اتفاقی نادر و به دلیل عدم تعویض صحیح چوب تیم ایران که اعلام شده بود شانس مدال طلا دارد در همان دور اول حذف شد.

کسب اولین مدال بانوان دوومیدانی کار در بازی‌های آسیایی توسط لیلا رجبی و همچنین نتایج و درخشش دیگر بانوان دوومیدانی کار و البته مدال طلای احسان حدادی تنها ره آورد کاروان 22 نفره دوومیدانی در اینچئون بود.

بعد از اتمام بازی های آسیایی سیل عظیم انتقادات از وزیر ورزش گرفته تا دوومیدانی کارانی که تا چندروز قبل از بازیها از اردوهای مطلوب تعریف می‌کردند سمت رییس فدراسیون سرازیر شد. در حالی که همه دنبال پیدا کردن مقصر بودند اکثر ورزشکاران برنامه‌های فدراسیون و البته بد شانسی را عامل ناکامی بزرگ دوومیدانی در اینچئون عنوان می‌کردند و حتی برخی عقیده داشتند بابت نتیجه رقم خورده نباید پاسخگوی کسی باشند!

در این میان پیداکردن مقصر اتفاق 4 در 400 به یکی از دغدغه های اصلی فدراسیون تبدیل شد. با برگزاری چندین جلسه و مصاحبه‌های پیاپی در نهایت رای این پرونده اعلام شد. احسان طهماسبی که از همان ابتدا مقصر اصلی اتفاقات شناخته شده بود از طرف کمیته انضباطی یک سال ونیم از فعالیت در دوومیدانی محروم شد، هرچند قبل از اعلام رای بسیاری دلایل شخصی و غیر فنی را عامل این اشتباه عنوان کرده بودند اما درنهایت اعلام شد که این موضوع یک اشتباه فنی بوده است!

مدتی از پایان این پرونده نگذشته بود که جنجالی دیگر در دوومیدانی رقم خورد. سجاد مرادی با ادامه مصاحبه های تند خود علیه رییس وقت فدراسیون یک سال محروم شد؛ مصاحبه هایی که مرادی در راستای توجیه عملکرد خود انجام داد.

بعد از این که دوومیدانی به آرامش نسبی رسید، مسابقات بین المللی دهه فجر برگزار شد که در آن مانند گذشته خبری از جوایز مالی نبود و تیم‌های قدرتمندی هم به ایران نیامدند. در واقع این مسابقات یک اردوی بین المللی برای ملی پوشان بود نه یک رقابت سطح بالا.

قبل و بعد از این مسابقات باز هم به مانند گذشته مسائل مالی به عنوان مشکل پیش روی فدراسیون مطرح شد و برنامه های آماده سازی دوومیدانی کاران برای بازی های المپیک به مانع برزگی برخورد کرد. در این میان نگرانی اصلی درباره احسان حدادی بود؛ تنها شانس مدال ایران در المپیک.

نایب قهرمان المپیک لندن در فاصله حدود دو سال تا المپیک ریو با مشکل انتخاب مربی رو به رو شد. هرچند که انتخاب یک مربی کار سختی نبود و دراین میان محدودیت های مالی باعث این سردرگمی شد. به هرترتیبی که بود حدادی "‌کیم بوخنسف" را بار دیگر به عنوان مربی برگزید؛ انتخابی که شاید به ناچار انجام داد چرا که با محدودیت زمانی و مالی موجود راه دیگری وجود نداشت.

اما این پایان داستان انتخاب مربی احسان حدادی نبود. همان مشکلی که او بارها از آن صحبت کرده بود دردسرساز شد. سن بالای کیم و بیماری او باعث شد تا این مربی روس سر زمان تعیین شده به ایران نیاید و اعلام کند که به احتمال زیاد نمی تواند حدادی را همراهی کند تا همه چیز به ابتدا برگردد.

با این اتفاقات کسب یکی از مدال‌های ایران در المپیک در معرض خطر قرار گرفت. در شرایطی که حدادی باید با یک مربی خوب اردوهای آماده سازی را برگزار کند تا به شرایط آرمانی برگردد او همچنان به تنهایی به دنبال انتخاب مربی است، وظیفه ای که به نظر می‌رسد بر دوش فدراسیون باشد چرا که یک ورزشکار نباید تا این حد درگیر مسائل غیر فنی شود. در این میان کمیته ملی المپیک اعلام کرد که تلاش می‌کند شرایط ویژه ای برای او در نظر بگیرند تابرنامه هایش دچار وقفه نشود.

در روزهای آخر سال همه منتظر برگزاری مجمع فدراسیون بودند که زمزمه هایی مبنی بر استعفای رییس فدراسیون شنیده شد که در نهایت این اتفاق رخ داد و افشین داوری از ریاست فدراسیون استعفا داد تا نا آرامی بار دیگر به پیست دوومیدانی ایران بازگردد. داوری اعلام کرد که به دلیل حضور در انتخابات مجلس استعفا داده است هرچند که برخی، فشارهای وارده از سوی مسئولان بالادستی را در این موضوع بی تاثیر نمی‌دانستند.

آینده نامعلوم دوومیدانی

سال 94 ، سالی مهم برای دوومیدانی خواهد بود. مسابقات قهرمانی آسیا اولین میدان مهم برای دوومیدانی‌کاران است. بعد از قهرمانی آسیا دوومیدانی‌کاران باید خود را برای رقابت های قهرمانی جهان و کسب سهمیه المپیک آماده کنند بنابراین شرایط به نحوی است که برنامه ریزی صحیح و کارآمد مهم ترین نیاز دوومیدانی کاران است. شاید بتوان گفت انتخاب یک رییس کاردان برای فدراسیون اولین گام مهم برای حضور در تمامی رقابت‌هاست. وزارت ورزش باید انتخابات فدراسیون را مدت زمان کوتاهی برگزار کند تا برنامه های فدراسیون با وقفه رو به رو نشود و البته ناکامی دوومیدانی در سال 93 در سال جدید نیز تکرار نشود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار