همراه اول
19. اسفند 1393 - 22:51   |   کد مطلب: 22905
سرمربی تیم ملی اسکی:
باورشان نمی‌شد، هشتم شدم
اگرچه این رشته سال‌ها مهجور افتاده و علاقه ورزشکاران نیز به دلیل سختی به سمت آن کمتر است ولی می‌توان به آینده آن امیدوار بود. به شرطی که نه تنها ورزشکاران فعلی را حفظ کرد، بلکه در زمینه استعدادیابی نیز با سرعتی بیشتر از قبل حرکت کرد.

به گزارش همدان ورزش به نقل از فدراسیون اسکی؛ اسکی صحرانوردی ایران برای نخستین مرتبه بار در تاریخ اسکی کشور موفق شد نماینده‌ای در جمع ده اسکی باز برتر رقابتهای جهانی داشته باشد. اتفاقی که می‌تواند نقطه عطفی در مسیر حرکت این رشته مهجور باشد.

اگرچه شاید عادت شده آلپاین فرزند خلف اسکی باشد و اغلب ورزشکاران این رشته بیشترین سفر خارجی را داشته‌اند و روی مدال آوری آنها حساب بیشتری باز شده اما صحرانوردی مهجور این بار فریادهای بیصدای خود را در پیست فائلون سوئد به گوش مسئولان رساند. صید اسکی‌باز دیزینی که دو سال پیش با اختلافی کم در مسابقات جهانی ایتالیا یازدهم شد، این مرتبه در جمع ۱۰ اسکی باز برتر دنیا قرار بگیرد آن هم با کسب رتبه هشتم.

سرمربی تیم ملی می‌گوید بیش از رتبه ستار صید، اختلاف تایم او با نفر اول اهمیت دارد. امسال ملی‌پوشان صحرانوردی نسبتا از شرایط راضی بودند. با افتتاح پیست اختصاصی، سهم زیادی از مشکلات آنها حل شد هرچند این پیست هم هنوز امکانات کامل برگزاری اردو را ندارد اما همین هم برای شروع خوب بود. برای آغاز توجه به رشته‌ای که راه درازی تا رسیدن به مدال دارد.

ستار صید که در مقدماتی هشتم شد، یاسین شمشکی به رتبه ۲۶ رسید. فرزانه رضا سلطانی هم در حالی سی و ششم شد که سمانه بیرامی، رتبه ۲۴ را کسب کرد.

البته برخی ملی‌پوشان صحرانوردی که به این رقابتها اعزام نشده بودند، نسبت به این تصمیم اعتراض‌هایی داشتند، هرچند ایده کادرفنی تیم ملی اعزام نفراتی بود که رده بالاتری نسبت به سایران داشتند چرا که اختلاف رکوردها در سوئد به مراتب نمود بیشتری نسبت به لیگ پیدا می‌کرد.

صحرانوردی، مهجوری که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد

صحرانوردی ایران در رقابتهای جهانی دستاورد خیلی خوبی داشت و آنهم شناساندن اسکی ایران به عنوان یکی از ۱۰ نماینده برتر در ورودیه بود، کاری که می‌تواند بلیت و مجوز حضور اسکی در دیگر مسابقات باشد.

اگرچه این رشته سال‌ها مهجور افتاده و علاقه ورزشکاران نیز به دلیل سختی به سمت آن کمتر است ولی می‌توان به آینده آن امیدوار بود. به شرطی که نه تنها ورزشکاران فعلی را حفظ کرد، بلکه در زمینه استعدادیابی نیز با سرعتی بیشتر از قبل حرکت کرد.

حمایت کنند، مدال می‌گیرم

صحرانوردی یکی از سخت‌ترین رشته‌های ورزشی است. صید می‌گوید از همه چیز خودم برای این رشته گذشته است. او پس از مسابقه در ۱۰ کیلومتر پاتیناژ و بعد هم در اسپرینت با تصمیم فدراسیون در سوئد ماندنی شد. بقیه اسکی بازان به ایران بازگشتند و ستار می‌توانست در باقی مانده مسابقات شرکت کند.

با توجه به شرایط ستار کادر فنی خیلی موافق رقابت او در ۳۰ کیلومتر نبودند. این اولین باری بود که ستار باید در رقابتی در این سطح شرکت می‌کرد. چند روز بعد از ۳۰ کیلومتر که صید در آن مسابقه نداد، رقابت در ۱۵ کیلومتر برگزار شد، مسابقه‌ای که ۸۶ ورزشکار در آن شرکت کرده بودند. در مصاحبه‌ای کوتاه با سیدستار صید از او درباره حضورش در رقابتهای جهانی سوئد پرسیدیم:

* مسابقات جهانی سوئد برای صید فراموش نشدنی می‌شود، اینطور نیست؟

- دقیقا همین طور است. موفق شدم به آرزویی که داشتم برسم. خیلی تلاش کرده بودم تا در مقدماتی جزو ۱۰ نفر اول باشم. از همه چیزم گذشتم. طالبی رئیس فدراسیون هم حمایت کرد. او در عمل ثابت کرد که رشته‌های اسکی فرقی برایش ندارد. این مسابقات را هیچوقت فراموش نمی‌کنم. شاید نقطه عطفی در زندگی ورشی‌ام باشد. نشان دادیم مداد سفید جعبه مدادرنگی اسکی نیستیم.

* صحرانوردی رشته‌ای سخت است، شرایط تمرینی‌تان در سال گذشته چطور بود؟

- صحرانوردی سخت نیست، خیلی سخت است. قدرت بدنی بالایی می‌خواهد و البته تمرین. خیلی خوب شد پیست کلوپ نور که اختصاصی ویژه صحرانوردی است، افتتاح شد. اما همین کافی نیست. ما باید در سال در مسابقات جهانی شرکت کنیم تا هم امتیازمان بالا برود و هم بتوانیم خودمان را برای المپیک آماده کنیم. این یک سال را زیر نظر میرهاشمی کار کردیم. شاید تنها ۴ ماه تمرین چون برف کافی نداشتیم. اما خوشحالم با همین تمرین این نتیجه را گرفتم.

* با اینکه دو سال پیش در ایتالیا یازدهم شدید، خیلی‌ها فکر نمی‌کردند امسال بتوانید رتبه هشتم را بدست آوردید؟

- دو سال پیش با اختلاف جزئی یازدهم شدم. امسال تمام هدفم قرار گرفتن در جمع ۱۰ نفر بود. قبلا یکبار گفتم می‌توانم رتبه زیر ۱۰ بیاورم اما خیلی‌ها خندیدند. شاید باورشان نمی‌شد من این رتبه را بدست بیاورم. در این دوره و از زمان سرپرستی، طالبی حمایتم کرد. خودم هم خواستم. خیلی تلاش کردم. وقتی با تمام وجود بخواهید، موفق می‌شوید. من هم خواستم و شد.

* مسابقه ۱۵ کیلومتر که در آن هشتادم شدید، خیلی سخت بود اما با این وجود چند نفر را پشت سر گذاشتید...

- با این شرایط راضی بودم. خیلی سخت بود. از جانم مایه گذاشتم. تمام توانم همین قدر بود. باید ماه‌ها برای حضور در این رقابتها تلاش کرد. از حالا باید به فکر المپیک بعدی بود. با تمرین و اردوهای خارجی یا هرچه که کادر فنی برای بهتر شدن تشخیص می دهد. البته اگر حمایت کنند، در مسابقات قهرمانی جهان سوم می‌شوم.

* در پایان چه انتظاری از مسئولان دارید؟

- انتظار دارم بیشتر حمایت کنند. من با تمام وجود برای تیم ملی و کشورم می‌جنگم و امیدوارم مسئولان هم حمایتمان کنند. همه اسکی بازان همین شرایط را دارند. اسکی رشته سختی است. خوشحالم که رئیس فدراسیون دیدی توسعه‌ای و یکسان به همه رشته‌ها دارد. امیدوارم روزی به جایی برسیم که ما هم یکی از قدرت‌های اسکی شویم چرا که این پتانسیل را داریم به شرطی که از ما پشتیبانی و حمایت شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار