همراه اول
13. مرداد 1398 - 9:54   |   کد مطلب: 21691
یک متخصص داخلی گفت: زنگ خطر کمبود ویتامین D بویژه میان زنان به صدا درآمده است و باید توجه ویژه‎ای به این موضوع کرد. دکتر بابک رضایی در گفت‌وگو با ما گفت: ویتامین D ویتامینی است که برای سلامتی ضروری است، اما برخلاف ویتامین‎های دیگر ویتامین D را از غذاها به دست نمی‎آوریم بلکه بخش عمده ویتامین D به وسیله بدن ساخته می‌شود.

وی افزود: این ویتامین در خصوص فعالیت‎های متابولیک و کلیه نقش اساسی ایفا می‎کند، اما متاسفانه این روزها سبک زندگی، آپارتمان‌نشینی و دور بودن از نور آفتاب باعث شده کمبود ویتامین D به ویژه در بین زنان بیشتر به چشم می‏‌خورد.
رضایی تصریح کرد: ویتامین D به جذب کلسیم و فسفر موادغذایی در دیواره روده کمک می‎کند. کلسیم و فسفر برای سلامتی و استحکام استخوان‎ها ضروری است. در ضمن کودکان در حال رشد، زنان باردار و شیرده به ویتامین D بیشتری نیاز دارند.
این متخصص داخلی با اشاره به علایم کمبود ویتامین D، عنوان کرد: از جمله علائمی که می‎توان به آن اشاره کرد، احساس ضعف و خستگی عمومی بدن، ضعف ماهیچه‎ای و درد استخوانی است. در همین جهت برای درمان باید از مکمل‎ها به‌ صورت قرص‎ و تزریق خوراکی استفاده کنیم. همچنین امروزه با توجه به پیشرفتی که در دانش پزشکی مشاهده می‌شود در بسیاری از آزمایشگاه‎ها تشخیص کمبود ویتامین D به راحتی امکان‎پذیر است.
رضایی یادآور شد: معمولا حساسیت خاصی نسبت به مکمل‌ها وجود ندارد و تنها ممکن است در افرادی که مشکلات گوارشی دارند ایجاد حساسیت کند. در ضمن افراد باید دقت کنند که بیش از حد در معرض نور خورشید قرار نگیرند؛ چرا که افراط در این موضوع، ممکن است موجب سرطان پوست شود.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار