همراه اول
5. بهمن 1395 - 12:12   |   کد مطلب: 29329
کم توجهی به سلامت نیمی از جامعه؛
سهم گمشده ورزش بانوان در همدان؛ امکانات کافی نیست
سهم گمشده ورزش بانوان در همدان؛ امکانات کافی نیست
همدان- فقر حرکتی اصلی ترین عامل ایجاد آسیب‌های فیزیولوژیک است که از کودکی تا بلوغ و میانسالی زنان را تهدید می‌کند و این درحالی است که ورزش بانوان در همدان به فراموشی سپرده شده است.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: در مسئله ورزش میان زن و مرد تفاوتی نیست  و زن و مرد برای زندگی سالم و شاداب نیاز به ورزش کردن دارند و حتی می‌توان گفت ورزش برای بانوان در مواردی نسبت به آقایان نیز مهم‌تر بوده زیرا مادران محور سلامت یک جامعه را تشکیل می‌دهند.

اهمیت پرداختن به ورزش به حدی است که اگر در یک خانواده بانوان در امر ورزش فعالیت کنند به‌طورقطع موتور محرک بسیار خوبی برای تمام اعضای خانواده در امر ورزش خواهد بود و بدون تردید، پی‌ریزی یک جامعه‌ سالم و بانشاط درگرو سلامت روحی و جسمی اعضای آن جامعه است.

در همین راستا تامین سلامت زنان به‌عنوان نیمی از پیکره‌ جامعه برای ایفای نقش‌های مادری و تربیت نسل و انجام وظایف متعدد دیگر، یک نیاز اصلی و اساسی است.

اسلام با ورزش زنان مخالفتی ندارد بلکه آن را از ضروریات زندگی یک زن مسلمان می‌داند آنچه مسلم است اسلام با ورزش زنان مخالفتی ندارد بلکه آن را از ضروریات زندگی یک زن مسلمان می‌داند اما آنچه باید موردتوجه باشد، مناسبت آن با قدر و منزلت انسانی زن و خصوصیات جسمی و روانی وی است.

ورزش زنان ازنظر اسلام زمانی مجاز است که با رعایت‌ها همراه باشد بدین معنی که متناسب با آنچه در اسلام برای حفظ شخصیت و وقار و احترام زن و جلوگیری از آلوده شدن محیط اجتماعی و لطمات خانوادگی، دستور داده ارائه شود.

حرکت و فعالیت یک غریزه طبیعی در انسان است و نداشتن تحرک کافی و نبودن فعالیت‌های مناسب بدنی دستگاه‌های مختلف بدن را دچار اشکال خواهد کرد.

این اشکال با احساس ضعف و تبدیل آن به بیماری‌های مختلف نمایان می شود به طوری که برای مثال بالا رفتن سریع ضربان قلب با انجام کوچک‌ترین حرکت منجر به خستگی زودرس می‌گردد و این نشانه‌های ایجاد ضعف در دستگاه گردش خون به‌ویژه در زنان که دارای قلب کوچک‌تر، تعداد سلول قرمز کمتر و هموگلوبین کمتر در مقایسه با مردان می‌باشند، است.

امروزه در دنیا استفاده از روش صحیح در جهت بالا بردن قدرت بدنی در پیشگیری از ضعف‌های بدنی و بهبود بسیاری از بیماری‌ها به‌عنوان یک وسیله خوب توصیه می‌شود.

نیمی از جمعیت کشورمان چاق هستند

با توجه به صحبت‌های گفته اهمیت ورزش برای بانوان بر کسی پوشیده نیست و حتی چند وقت پیش حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی هشدار داد که نیمی از جمعیت کشورمان چاق هستند که آمار چاقی در بانوان نیز بیشتر از آقایان است و متأسفانه چاقی بنای تمامی بیماری‌هاست.

بیماری‌های مفصلی، کبد چرب و بیماری‌هایی که برخی از آن‌ها با علم روز قابل‌درمان نیست، همگی از چاقی نشاءت می‌گیرد.

هیئت‌های ورزشی استان همدان نسبت به امور ورزش بانوان بی‌تفاوت هستند 

متأسفانه غیر از معدود هیئت‌های ورزشی استان‌همدان، اکثر هیئت‌های ورزشی استان همدان نسبت به امور ورزش بانوان بی‌تفاوت هستند و آمار سازمان‌یافته بانوان ورزشکار در این هیئت‌های ورزشی همیشه کمتر از آقایان بوده است.

بانوان استان‌همدان نشان داده‌اند که پتانسیل بسیار بالایی در ورزش دارند و در هر جا که از بانوان حمایت‌شده بهترین نتایج را کسب کرده‌اند و به‌طورقطع با سرمایه‌گذاری گسترده در امور ورزش بانوان می‌توان بهترین نتایج را گرفت و به‌طورقطع افتخارآفرینی زیادی نیز برای ورزش استان‌همدان کسب خواهد شد.

شاید مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان باید در زمینه امور بانوان و برای رشد ورزش بانوان استان‌همدان تجدیدنظر کند و از فرد توانمندتری در این حوزه استفاده کند.

ورزش بانوان استان‌همدان در ۳ ماه اخیر یکی از بهترین وضعیت‌ها را از حیث کمی و کیفی پشت سر گذاشته است مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت ورزش بانوان استان‌همدان اظهار داشت: ورزش بانوان استان‌همدان در ۳ ماه اخیر یکی از بهترین وضعیت‌ها را از حیث کمی و کیفی پشت سر گذاشته است.

رسول منعم بابیان اینکه در بحث مسابقات برون‌مرزی در رشته جودو مریم بربط نوجوانان جودوکار استان‌همدان برای اولین بار مقام ارزنده نایب‌قهرمانی آسیا را کسب کرد، گفت: همچنین در رشته قایقرانی دو مقام آسیایی  و در رشته سنگ‌نوردی یک مقام اول و دومی کسب و تیم بزرگ‌سالان بانوان جودوکار استان نیز به مقام قهرمانی کشور رسیدند که این‌ها همه نشان از توانمندی بانوان ورزشکار استان‌همدان دارد.

رسول منعم افزود: در سایر رشته‌ها نیز اقدامات مؤثری از سوی هیئت‌های ورزشی استان‌همدان صورت گرفته و به لطف برنامه‌ریزی مناسب هیئت‌های ورزشی خصوصاً در رشته‌های مستعد شاهد حضور شایسته قهرمانان در عرصه‌های قهرمانی کشور و برون‌مرزی بودیم.

۴۵۰ هزار نفر در امر ورزش همگانی فعالیت می‌کنند

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان با اشاره به بحث ورزش همگانی بانوان گفت: ۴۵۰ هزار نفر در امر ورزش همگانی فعالیت می‌کنند که این آمار ۲۳ درصد جمعیت استان‌همدان را تشکیل می‌دهد که نسبت به متوسط کشوری نیز استان‌همدان از آمار بهتری برخوردار است و به طبع بانوان هم نیمی از این جامعه آماری را تشکیل می‌دهند.

منعم خاطرنشان کرد: ۱۵۰ ایستگاه ورزش صبحگاهی در استان‌همدان فعال است و در زمینه همایش‌های پیاده‌روی خانوادگی ماه گذشته دهمین همایش بزرگ پیاده‌روی برگزار و در بخش همگانی آمار بسیار خوبی در هر دو بخش بانوان و آقایان وجود دارد.

وی با اشاره به افزایش آمار بیمه‌شده ورزشی در استان‌همدان بیان کرد: در حال حاضر آمار بیمه‌شده ورزشی که تحت عنوان ورزشکار سازمان‌یافته قلمداد می‌شوند نسبت به سال قبل باوجوداینکه تنها ۹ ماه از سال می‌گذرد برابر بوده که این نشان از رشد ورزشکاران سازمان‌یافته استان‌همدان دارد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان‌همدان عنوان کرد: توجه به ورزش بومی محلی و سنتی، ورزش کارکنان دولت و ورزش صبحگاهی در پارک‌ها را در دستور کار داریم.

وی بابیان اینکه به دنبال این هستیم که سالن حجاب واقع در کوچه مشکی همدان را در ساعات بیشتری به بانوان اختصاص دهیم، گفت: همچنین استخری در این مجموعه ویژه بانوان در حال تکمیل است تا بانوان در کمال آرامش و امنیت در محیط مناسب به امر ورزش بپردازند.

وجود ۱۱ هزار بیمه‌شده ورزش بانوان در استان‌همدان

نایب‌رئیس بانوان هیئت ورزش‌های همگانی استان‌همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت ورزش بانوان اظهار داشت: هیئت ورزش‌های همگانی استان‌همدان ۱۱ هزار نفر در بخش بانوان ورزشکار سازمان‌یافته شده دارای بیمه ورزشی دارد و بانوان در اکثر ۳۲ کمیته ورزشی ورزش‌های همگانی فعالیت می‌کنند.

مریم روحی افزود: ۲۲ ایستگاه ورزش همگانی ویژه بانوان در شهر همدان فعالیت دارد که همه‌روزه بانوان از ساعت ۷ تا ۸ صبح در این سالن‌ها زیر نظر مربیان متخصص و مجرب ورزش می‌کنند و در شهرستان‌ها نیز به فراخور چندین ایستگاه ورزش صبحگاهی فعال است.

نایب‌رئیس بانوان هیئت ورزش‌های همگانی استان‌همدان بابیان اینکه هدف ایجاد سلامتی و شادابی در جامعه است، بیان کرد: مادران محور سلامتی و شادابی یک خانواده هستند و وقتی فرزندان یک خانواده ببینند که مادر آن‌ها به فعالیت ورزشی می‌پردازد آن‌ها نیز ورزش می‌کنند و نتیجه آن سلامتی و شادابی خانواده‌ است.

روحی خاطرنشان کرد: با داشتن خانواده‌های سالم و شاداب، جامعه‌ای سالم و شاداب خواهیم داشت و ورزش نیز یکی از مهم‌ترین عوامل دررسیدن به این هدف است.

کارشناس تربیت‌بدنی استان‌همدان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم ایجاد فضای ورزش و رفع محدودیت‌های ورزشی برای بانوان اظهار داشت: خانم‌ها به دلیل محدودیتی که دارند و ملزم به رعایت آن‌ها هستند باید ویژگی‌های ورزشی خاصی را برای آنان در نظر بگیری.

اکرم بیات بابیان اینکه ورزش همگانی بانوان بسیار اهمیت دارد و حتی مهم‌تر از ورزش آقایان است، گفت: خانم‌ها بار سنگین زندگی را بر دوش دارند و باید برای زندگی چند نفر برنامه‌ریزی کنند مخصوصاً کسانی که شاغل هم هستند و بار سنگین‌تری را بر دوش دارند، بنابراین ازلحاظ جسمی و روانی احتیاج بیشتری به انجام ورزش دارند.

اکرم بیات بابیان اینکه هرقدر افراد ازنظر جسمانی توانمندتر باشند ازنظر روانی و آرامش اعصاب در وضعیت بهتری قرار دارند، گفت: این نتایج مثبت برای خانم‌ها بیشتر از آقایان است بنابراین در کشورها مخصوصاً کشور ما باید توجه به ورزش بانوان بیشتر باشد.

توصیه به ورزش کافی نیست

کارشناس تربیت‌بدنی استان‌همدان بابیان اینکه توصیه به ورزش کافی نیست، گفت: یک‌راه حل این است که باید شرایطی را مهیا کنیم تا افراد مجبور شوند هفته‌ای دو سه جلسه در محل کار و خانه تحت نظر مربیانی که تعیین می‌کنیم ورزش کنند.

بیات خاطرنشان کرد: نکته‌ای که باید برای خانم‌ها موردتوجه قرار گیرد این است که باید به بطن زندگی آن‌ها برویم و آن‌ها را در مسئولیت‌های زندگی‌شان‌ تحت پوشش ورزش قرار دهیم در غیر این صورت تمام صحبت‌هایی که از سوی مسئولان عنوان می‌شود شعاری بیش نیست و در طول زمان فقط نیرو و وقت را هدر داده‌ایم.

وی بابیان اینکه شهرداری همدان باید در امر ورزش بانوان پاسخگو باشد، بیان کرد: در بسیاری از کشورها شهرداری متولی اصلی ورزش همگانی هستند اما متأسفانه ما در امور ورزش بانوان عملکرد ضعیفی از شهرداری می‌بینیم حتی امروز در بسیاری از استان‌های ما پارک‌های هوشمند ویژه بانوان توسط شهرداری‌ها ایجادشده اما فضای شهری ما بانوان را به ورزش ترغیب نمی‌کند.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار